Skrevet af: Ingeborg Hansen, 11. oktober 2015 kl. 14.21
Jeg har netop fjernet en af mine store buksbomkugler. Først forsigtig klippet grenene af over jorden og dernæst gravet roden op. Det hele er smidt i en affaldssæk til forbrændingen. Jeg kan ikke se de karakteristiske sorte streger på grenene, som indikerer en bestemt slags sygdom, så jeg tror at mine buksbom har buksbomkvisttørre. Mange siders læsning fortæller at man ikke skal gå i panik og grave de angrebne planter op, men skal klippe ned og se tiden an.
Nu er jeg i syv sind, hvad jeg skal gøre med de andre 2 kugler. Fjerne eller klippe ned?
Efterhånden må der være nogen, som har erfariing for, hvad der sker, når man kun klipper ned.
Ingeborg
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 12. oktober 2015 kl. 0.50
Når der ikke kommer svar vedr. Erfaringer kan jeg måske tolke det derhen, at man af frygt for smitte har kasseret alle angrebne buksbom.
Der skrives så meget om hvordan smitten spredes via luft, berøring, nedfaldne blade osv. Da jeg klippede den ene kugle ned i dag, var der en del snegle med hus inde i busken. De kan også være smittebærere.
Jeg er jo fristet til at prøve en radikal nedklipning af en kugle i stedet for at grave den op, for at se, hvad der sker. Men tør jeg det?
Jeg har flere store kegler og spiralklippede + 10 nye små kugler i nærheden. Det kan muligvis være andre sorter, som ikke bliver angrebet. Derfor efterlyser jeg folk med erfaring og mod til kun at klippe hårdt tilbage.
Ingeborg
Skrevet af: Mogens; E., 12. oktober 2015 kl. 8.38
Søren Ryge har skrevet en del om angrebne buskbom.
Skriv på Google : virus i buskbom.
Skrevet af: Karna Maj, 13. oktober 2015 kl. 17.08
Prøv at læse den her artikel her på havenyt om Buksbokkvistdød, som kan være forløber til buksbokgrentørre.
www.havenyt.dk/skadedyr_og_plantesygdomme/149.html
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Erfaringer med syge buksbom