Forum

Iberiske skovsnegle

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: ’Trine Petersen, 6. august 2015 kl. 15.04

Jeg har for første gang i år "mange" af de iberiske skovsnegle.

Alle øvrige år har jeg haft enkelte "strejfere", men aldrig haft problemer med dem. For så vidt er de heller ikke det store problem i år, når jeg skriver mange vil det sige at jeg måske kan grave op til 20 frem når det går vildt for sig.

Jeg er ude hver aften i skumringstiden og kigge i hele haven. Alle snegle samles på en fejebakke og klippes over med et hurtigt klip, jeg kunne ikke finde på at aflive dem på anden måde - selvom det er irriterende skadedyr er det stadig et levende væsen, så bare det at skulle tage livet af dem har jeg skulle vænne mig til. De døde snegle ender herefter i skraldespanden.

Men, og her kommer så mit spørgsmål, jeg undrer mig noget. For jeg har på intet tidspunkt fundet de iberiske skovsnegle på de planter der ellers siges at være særligt udsatte - fx har jeg rigtig mange hosta, et stort bed fyldt med dahlia og rigtig mange purprusolhatte og ikke mindst salat i køkkenhaven (godt nok i højbede, men ikke sneglesikret). Men jeg finder rent faktisk sjældent sneglene på andet end dødt plantemateriale - nøjagtig som alle de almindelige snegle og leopardsneglene (som jeg aldrig kunne finde på at tage livet af).

Er det bare mig der har særligt velopdragne snegle eller hvad oplever i andre?

1 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 6. august 2015 kl. 15.15

Jeg finder dem som regel under plantestængler- og min krukke med nyplantede jordbær. Da der var ædt af dem- var synderen, den store fede rødorange i krukken.
Men nej, jeg finder som regel kun ædte planter- synderne ligger i skygge under buske, plantestængler mv. Men de slimer så meget efter sig, at man ikke er tvivl!

Desuden har jeg mange færrer snegle med hus (havesnegle), og af vinbjergsnegle kun gamle (med afblegede huse).

Mvh
Tine

2 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: ’Trine Petersen, 6. august 2015 kl. 15.23

Jeg har også fundet nogle stykker under bl.a. rabarberbladene og andre steder under tæt plantedække, men jeg kan ikke se at de er der på planterne i haven - der er ikke planter der er hverken halvt eller helt afgnavede. Og det undrer mig altså meget. Jeg har mange med hus og også en del leopardsnegle, og så nogle enkelte vinbjergsnegle, som har boet hos os i mange år - og til min glæde har jeg fundet to nye "baby" vinbjergsnegle i år .o)

3 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 6. august 2015 kl. 17.43

"? Jeg plejede at have over 20 "babyvinbjerg"- og flere tusinde havesnegle. Ok, min have har ændret sig, men så *meget*? Måske er det hønsene- eller vejret for, der er også noget færrer af de "kedelige".

Selvom jeg fandt en Leopardplettet i min køkkenvask (AAAD!). Hvordan den så er kommet der???? Okay kattene har haft snegle med ind, men i køkkenvasken?! (Den kom ud igen- og jeg gik i akut spiseværgning i timevis efter).

Mvh
Tine- en ting er dræbersnegle i min kaffekop ude... Det er også klasse AA klamt.

4 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 6. august 2015 kl. 18.24

Jeg har hidtil også troet at dræbersnegle gik efter sprødt og saftigt. Men i går ville jeg klippe mine Salvia stauder og så sad der en fed stor dræbersnegl i topen af et blomsteraks, og det midt på dagen i denne varme. Næsten et under at det tynde aks kunne bære krabaten.Det ville jeg have forsvoret. Mine bjergknopurt har også været eftertragtede. Men stort set har jeg ikke ret mange dræbersnegle i år. Det har været meget værre. Jeg er en "klipper".
Ingeborg

5 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 6. august 2015 kl. 21.43

@ Trine.
Det er nok et spørgsmål om tid.
I år har vi måtte overgive os og købt Feramol.
Både naboer og os selv, kunne klippe mere end hundrede over på en tur om aftenen.
En aften stod jeg og så på én enkelt snegl som åd 1½ m. gulerods spire. Ikke nok med de er mange. De forekommer at være umættelige.
De æder alt. Salvie som Ingeborg skriver, radisser, rødbeder, tagetes purløg (! jeg har dog ikke set dem i skalotte- eller zittauerløg).

Sneglene er ikke venlige, men har blot ikke fundet lækkerbiskerne endnu og er endnu ikke i et antal som er generende.

6 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: ’Trine Petersen, 7. august 2015 kl. 9.12

Jeg er fuldstændig klar over at der er mange der har store problemer med sneglene, netop derfor synes jeg jo heller ikke jeg har mange - og det er også årsagen til at jeg er så ihærdig med indsamlingen, for problemet skal ikke vokse. De har i mange år været i området, men har tilsyneladende foretrukket at opholde sig i de grønne områder ved vandet fremfor i haverne (vi bor tæt ved Roskilde Fjord), men i år er altså første år jeg har set mængden i min have stige.

Jeg har fundet snegle i mine staudebede, som jeg har mange af - så de må have bemærket de mange lækre planter, men jeg kan altså ikke se at de æder planterne, til gengæld finder jeg dem, som skrevet, ofte på dødt plantemateriale (helt bevidst har jeg altid små bunker liggende rundt i haven).

Jeg fortsætter min indsamling, har ingen naiv ide om at de bliver ved at opføre sig pænt, men vil helst undgå gift, da det netop også rammer andre snegle og måske de tudser og pindsvin som gerne skal hjælpe mig i sneglekampen (og tænk hvis jeg fik slået mine gamle vinbjergsnegle ihjel, de har boet her i alle de 11 år jeg har). Men jeg kan sagtens forstå at kampen kan blive uoverskuelig hvis man kan samle flere 100 snegle om dagen.

7 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 7. august 2015 kl. 11.34

@Trine.
Vi har haft samme overvejelser vedr. vinbjergsnegle som du.
Jeg har lavet potter vinbjersnegle ikke kan komme under og hvor vi ligger Ferramol piller.
Det er ekstremt effektivt og de flyttes alt efter hvor den Iberiske snegl optræder (dog skal de have en større diameter end den viste, hvis man skal være helt sikker på, at vinbjergsnegle ikke skal kunne nå pillerne).
www.havenyt.dk/forum/kommentarer/14703.html

8 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: ’Trine Petersen, 9. august 2015 kl. 21.41

Det ser spændende ud Willy, det tip vil jeg gemme til hvis problemet skulle vokse, hvad det forhåbentlig aldrig gør. I øvrigt har jeg observeret et sjovt fænomen. Jeg har efterhånden nogle gange set leopard sneglene nærmest bide de iberiske i rumpen, og så får de travlt med at komme væk. Er der andre der har oplevet det og måske ligefrem ved hvorfor de gør det?

9 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: ’Trine Petersen, 10. august 2015 kl. 13.11

Jeg fandt efter lidt eftersøgning svaret på mit spørgsmål - leopardsneglene jager rent faktisk de iberiske (hvis man skal tro en norsk undersøgelse i hvert fald ;o)), så jeg vil blot glæde mig over at jeg har en del leopardsnegle til at hjælpe mig i kampen .O)

10 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 10. august 2015 kl. 16.25

Det er ikke mit indtryk fra praksis, men jo, det gentages ofte i bøger og artikler.

Det jeg ser er, at de to (med havesneglen tre) sneglearter spiser side om side, overnatter side om side og kravler både udenom og hen over hinanden. Jeg bekæmper alle tre arter i køkkenhaven, inklusive et par andre nøgensnegle, når jeg støder på dem.

Såvel "Leopardsnegl" som Havesnegl æder kulturplanter - og venter ikke til de er døde :) Leopardsneglen er kun massivt fremme om natten, efter midnat og frem topper antallet. Der er ikke så mange havefolk i haven og derfor (måske) opstår og overlever myten. Tror jeg.

Når det er sagt, så er det, hos mig, klart dræbersneglen, som er det egentlige problem, men har flere gange mistet en spirekasse i drivhuset til Leoparden.

Nyt svar til emnet »Iberiske skovsnegle«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Iberiske skovsnegle

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider