Skrevet af: Christina Bjørk, 27. juli 2015 kl. 18.52
Hej
Jeg har fået mellys i drivhuset, så en 3-4 stykker flyve op fra mine peberplanter, den ene ligner i øvrigt at den er ved at visne, ved ikke om det hænger sammen.
Jeg har fyldt mit drivhus godt op, orker ikke rigtig at gå i gang med sæbe...
Hvad er skadebilledet egentlig?
Skrevet af: Terese Jensen, 28. juli 2015 kl. 14.24
Jeg vil anbefale at du får fjernet de blade/planter der er angrebet og kommer igang med insektsæben. Jeg havde mellus I min udestue sidste år (det fungerer som "drivhus") og jeg fik én agurk og alt andet blev angrebet.
Skrevet af: Anja Egeriis, 28. juli 2015 kl. 14.58
Hvis der kun er få mellus endnu, kan du købe en gang nyttedyr, som kan nå at holde det nede - hvis der er mange, er du nok nødt til at hoppe på insekstsæben først og evt. nyttedyr bagefter...
Skrevet af: Christina Bjørk, 28. juli 2015 kl. 16.28
Pokkers, det lyder ikke godt, jeg havde et spinkelt håb om at de kunne ignoreres....
jeg tror de er helt nye, så en enkelt i forgårs men tænkte først i går, og baskede til planten og så fløj der et par stykker op, så jeg tror de er begrænset til 2 peberplanter, men jeg må hjem og kigge. Disse to står og gnider skuldre ved siden af har jeg noget mynte og andre krydderurter. Der fløj ikke noget af mine tomater da jeg baskede dem i går...
Planterne må i karantæne udenfor til jeg kan få gjort noget ved dem ( og møjvejr det er for koldt ), og så må jeg se, men hvordan pokker får jeg de voksne banditter med ud, hmmm, langsom flytning måske....
Kan jeg måske håbe at de kun har lagt æg på de planter de er i ?
PS havde bladlus i en tredje peber for en måneds tid siden, og ingen mariehøns....men så trådte edderkopperne til da den røg ud og stå. De er flyttet med ind igen og den er stadig lusefri :-)
Skrevet af: Christina Bjørk, 28. juli 2015 kl. 18.04
Nå banditterne, 3 stk stak af, 2 fra peber over i agurk og den sidste mod tomaterne.
Så må jeg formode de kan have lagt æg overalt, og at der måske er et par stykker mere end jeg så...
Jeg bestiller nyttedyr....
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Mellus