Forum

Masser af endeskud fra mit Filippa træ

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 6. juni 2015 kl. 23.06

Hej
Efter nogle stormende dage, var min græsplæne fuld af top/endeskud fra Filippa æbletræet. Det ser ud som om der har været et insekt - eventuelt har mejserne været efter disse insekter, for de har været meget flittige med at besøge æbletræet de sidste dage.
Sygdom, insekter eller noget helt tredje?
Jeg er ikke ked af at skuddene er væk, for der ville blive alt for mange æbler ellers.
Ingeborg

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 10. juni 2015 kl. 8.58

Hvorfor flår jeg ingen svar? Er det grå monilla eller ildsot? Træet er over 40 år gammelt og vores eneste træ med plads til en gynge! Og sådan en skal der være i et æbletræ, når man har haft både børn og børnebørn - snart oldebørn i gyngen. Jeg er næsten ligeglad med æblerne. Der har altid været så mange, at der måtte gives væk eller komposteres. De holder ikke vinteren over til fuglefodring. Men filippa er et herligt spiseæble så længe det varer.
Status i dag: nogle af de nederste grene hænger med visne skud.
Fuglene er meget ihærdige ved disse skud - måske alligevel insektangreb?
Ingeborg

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 10. juni 2015 kl. 16.11

Jeg ville gerne hjælpe Ingeborg, men jeg ved simpelhen ikke hvad det skyldes. Har jeg forstået rigtigt: Skudene falder af uden åbenlyse tegn på sygdom, som f.eks. svampemycelium eller insekter på undersiden af bladene?

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 10. juni 2015 kl. 17.17

Jeg har heller ingen anelse.
Hvad med at spørge de glimrende eksperter her på sitet?

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 10. juni 2015 kl. 19.16

Hej
Som det ses på billedet er der ligesom et brunt, måske afgnavet sted for enden af skuddet. Troede i første omgang på insektangreb.
Ingeborg

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 22. juni 2016 kl. 20.08

Jeg blev jo ikke klogere sidste år, da mange endeskud på mit filippa æbletræ visnede. Til trods for det, gav træet rigelige mængder af fine æbler. I år gentager historien sig, så jeg tager det med oprejst pande. Træet er nok 7-8 meter højt og mindst 50 år gammelt, så jeg kan ikke fjerne de visne skud uden hjælp udefra og en betydelig indsats. Nu tager jeg det ganske roligt ud fra devisen: lad falde, hvad ikke kan stå. Jeg er ikke afhængig af æblehøsten og har heller ingen andre frugttræer i haven. Naboen har heller ingen træer. Insekter kan måske bringe en eventuel smitte med rundt, men jeg ville under ingen omstændigheder kunne fjene ALLE visne skud.
Dette var kun en opfølgning på trådeni forbindelse med ugens Havenyt om emnet.
Ingeborg

6 af 6 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 22. juni 2016 kl. 23.17

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

Nyt svar til emnet »Masser af endeskud fra mit Filippa træ«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Masser af endeskud fra mit Filippa træ

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider