Skrevet af: Kirsten Lambæk, 31. maj 2015 kl. 11.44
Opstammet husløg - planten er ca. 1½ mtr. høj - vi har købt den for 3 år siden, som en lille plante.
Den overvintre i frofrit rum.
I vinter havde den en ca. ½ mtr lang blomsterklase.
Den blev sat ud efter at frost.
Den har fået et angreb - rustlignede - på de gamle blade, og nu breder det sig til de nye rosetter.
Hvad er det og hvad skal/kan der gøres ved det.
Vores haves slothed ser rigtig dårlig ud.
Skrevet af: Henry Gregersen, 31. maj 2015 kl. 13.53
Tror du ikke det kan være solen der har brændt den lidt ?
Eller at det har været for koldt om natten ?
Det er mine bud, sæt den i halvskygge et par uger, og ikke for meget vanding, eller slet ingen vand.
Skrevet af: Henry G., 31. maj 2015 kl. 16.20
Hej Kirsten din husløg har nok stået for mørkt i vinterperioden, og samtidig er mange af de underste ældre blade trætte af "livet", og vil gerne pilles af, så der er plads til nye, det rustlignende er nok alderdom. Hilsen Henry G.
Skrevet af: Henry Gregersen, 31. maj 2015 kl. 16.23
Jeg synes den er rigtig flot.
Skrevet af: Jenserik Laugesen, 31. maj 2015 kl. 16.55
Hej Kirsten.
Din plante er en Aeonium Arboreum.eller som i gamle dage taburet plante...Husløg hedder på latin Sempervivum og en hel anden slags sukkulent.
Skrevet af: Karna Maj, 1. juni 2015 kl. 8.06
Tak for det korrekte artsnavn til Kirsten, så kan man søge oplysninger om den.
Måske har den haft det for koldt. Jeg har læst lidt om den. Et sted stod der at temperatur under 20 F - 6,6° C kan ødelægge bladspidserne slemt, og kan forårsage tab af blade. (det var en specifik sort det stod under).
Måske har den haft det både for koldt og vådt - maj har jo været anderledes i år. Det er en plante fra De kanariske Øers ørkenområde.
Skrevet af: Karna Maj, 1. juni 2015 kl. 8.07
Jeg glemte lige at sætte et link ind om en god side om den
homeguides.sfgate.com/aeonium-arboreum-plant-care-46173.html
Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 1. juni 2015 kl. 8.45
jeg har haft den i mange år og har den stadig - jeg overvintrer den og mange andre sukkulenter fra 0 til 5 grader og de skal ikke vandes fra oktober til marts så bli´r luftfugtigheden heller ikke så høj - det er vist det som er galt i dette tilfælde - man skal osse passe på at vænne den langsomt til solen
Skrevet af: Kirsten Lambæk, 1. juni 2015 kl. 9.57
Tak for svaret - fint med oplysningen.
Kan du også hjælpe mig med, hvad der evt. er sket med planten og hvordan jeg kan redde den.
Sidste år var den super flot og voksede med eksplosionsfart.
Kan det ha noget at gøre med den satte blomst her i vinter?
På forhånd tak. Hilsen kirsten
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Opstammet husløg