Skrevet af: Clara Andersen, 16. maj 2015 kl. 18.37
Hvad er det for små næsten sorte ormelignende insekter, der i hvile ruller sig sammen som bagværket "kagesnegl" ? De er vel ikke meget over 5 cm lange og ca. 2-3 mm tykke.
Skrevet af: Louise WJ, 16. maj 2015 kl. 18.43
Det er måske et tusindben? :)
Skrevet af: Louise WJ, 16. maj 2015 kl. 18.48
Hvis du googler tusindben, så kommer der rigtig mange arter frem, også nogle meget store, som ikke liver i DK.
Det her www.google.dk/search?q=tusindben&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=jHRXVd7IHMm2swGwiIDQDA&ved=0CAcQ_AUoAQ#imgrc=bbNjLXe6-dOB9M%253A%3BlTHTNe_q4lhKtM%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.plante-doktor.dk%252Ftusindben%2525202.jpg%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.plante-doktor.dk%252Fnyttedyr.htm%3B591%3B443 ligner meget godt gennemsnittet, selvom de tit er mærkere i farven, sådan stålgrå - er det sådan et? :)
Skrevet af: Clara Andersen, 16. maj 2015 kl. 20.23
Korrekt ! Jeg har også lige googlet tusindben, som jeg også tænkte på. - Inden jeg skrev søgte jeg dem på Havenyt og læste, at de var 3 cm lange, og jeg vurderede, at "mine" var længere, men det passer nok ikke. Tak for hjælpen.
Skrevet af: Louise WJ, 16. maj 2015 kl. 21.28
Det var så lidt :)
Mht. den kategori du har spurgt i, så vil jeg nok ikke sige at det er et skadedyr. Så vidt jeg ved generer den ikke noget vi dyrker for alvor. Det kan vist finde på at spise lidt kimplanter (det er jo ikke så godt), men ellers lever den hovedsagligt af dødt organisk materiale.
Skrevet af: Tine Horsum, 16. maj 2015 kl. 21.43
Det er leddyr (Arthopoder), ligesom bænkebidere eller vandlevende krebsdyr. De gør ingen særlig skade, de hører til "detritusæderne"- altså de æder dødt materiale.
Skolopendre (Hundredben)- er større og de er rovdyr.
Kuglebænkebidere ruller sig også sammen, hvis de berøres. De har nu kun 10 ben.... (Blev vækket en morgen af min lille søn, der begejstret stak krybet op i mit hoved: SE Mor!- Eftersom jeg er fobisk med kryb, var det en noget brat opvågnen! Men jeg præsterede da: DEn er sød og husk at sætte den udenfor, det kan den bedst lide!")
Vi har også de der lidt sjældne nogen, der er gulliggrønne langs ryggen. De ligner Tjernobylofre, men det er de ikke....
Mvh
Tine- selvom jeg er fobisk- kan jeg godt se på kræene- bare de er ude
Skrevet af: Clara Andersen, 16. maj 2015 kl. 22.36
Hej Louise
Nej tusindben er nærmest at betragte som nyttedyr. Men sådan en kategori er der jo ikke, tror al kravl er under den kategori, jeg har skrevet i.
Hilsen Clara
Skrevet af: Louise WJ, 17. maj 2015 kl. 7.36
Tjek! - så skulle tingene vist være på plads ;)
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Sammenrullet ormelignende insekt