Forum

Omplantning af stikling

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Nina N., 17. januar 2015 kl. 13.24

Hej. Jeg har virkelig brug for et råd! :) Jeg havde en potteplante, som jeg tog en stikling fra i sommers og plantede den, da den havde slået rødder i vand (jeg ved ikke, hvad planten hedder, men der er vedhæftet et billede). Efter nogle måneder tørrede stilken langsomt ind nedefra og op, så jeg klippede den raske del af den lille plante af, for at lave en ny stikling. Denne stikling har nu slået rødder i vandet, men desværre ser det ud til, denne stikling også er ved at tørre langsomt ind nedefra (se billede). Den brune/sorte del går helt op til rødderne. Jeg ved ikke, om jeg skal klippe det brune af -i så fald er jeg også nødt til at klippe rødderne af- og så vente til den slår nye rødder. Eller er den brune del helt naturlig..? det virkede det dog ikke til den er, da planten stod i potten og langsomt døde nedefra.. Kan jeg på nogen måde redde min elskede plante/stikling eller er den kronisk syg?
Jeg håber meget, I kan hjælpe mig(:
På forhånd 1000 tak!

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lis P., 17. januar 2015 kl. 16.55

jeg er næsten sikker på det er Plectranthus thunbergii på dansk mølplante,
Du skal klippe det brune af det er råd og så sætte den i en let fugtig så/priklemuld og stil den så lyst, det er nemlig ikek lige årstiden for stiklinger.
det med at rode planter i vand er både godt og ondt, du skal helst rode dine stiklinger i glas hvor lyset ikke trænger igennem, det er noget med at sollyset danner alger i vandet. jeg roder sjælndent planter i vand, det gør jeg i så/priklejord eller ren perilite.
Hilsen Lis

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 17. januar 2015 kl. 16.57

Fat en urtepotte med god muld. Tag planten op af vandet og klip det brune af, og lidt af det grønne. Fjern alle bladene - undtagen det øverste mindste blad. Lave et dybt hul i mulden i potten med en blyant, og sæt stiklingen i, og tryk jorden løst sammen og vand let. Træk en klar plastpose over stikling og potte og stil den lyst men ikke i direkte sol.
Ved at fjerne næsten alle bladene bliver der et rimeligt forhold mellem eet blad og ingen rod.

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 17. januar 2015 kl. 17.02

Hej igen Lis, Vi er enig på samme tid.

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Nina N., 17. januar 2015 kl. 18.11

Mange tak skal I have! Det vil jeg gøre så. Så håber jeg det lykkes(:

Nyt svar til emnet »Omplantning af stikling«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Omplantning af stikling

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider