Forum

Bænkebidder spiser rødbeder og agurker

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Theresa B., 28. september 2014 kl. 18.42

Hej :)

Jeg har rødbeder i køkkenhaven, men kun halvdelen kan høstes. Resten er udhulet med huller og fyldt med bænkebidder. Jeg har mistanke til at det også er dræbersnegene der er skyld i hullerne, men bænkebidderne er da ikke skadedyr?
Det samme sker i drivhuset. De (bænkebidderne) sidder i grupper af 5+ på tomat-, agurkestilkene, og spiser de nye agurker. Hænger der overmodne tomater går de også i dem.

Hvordan kan det være de gør det, og hvad kan jeg gøre?

Mvh Theresa

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 28. september 2014 kl. 19.18

Bænkebidere er krebsdyr som ånder ved gæller. Derfor er det livsnødvendigt for dem, at der altid er fugtigt hvor de kan opholde sig.
Lav mere tørre forhold og bænkebiderne forsvinder.

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Theresa B., 28. september 2014 kl. 19.29

Tak for svar, det ved jeg dog ikke helt hvordan er muligt..

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 28. september 2014 kl. 19.58

Bænkebideren lever af rådne plantedele. Det kan ikke være dem der er skadevolderene. De rydder bare op.

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 28. september 2014 kl. 20.09

Som Vibeke allerede har nævnt, så er bænkebidere nyttedyr og de kommer først efter skaden er sket (snegle) eller hvis de placeres i et "sterilt" bed uden døde plantedele at spise. Du skal være glad for at du har dem, for de er tegn på lidt liv i din jord.

Høst evt. dine rødbeder, hvis sneglene har forelsket sig i dem.

I drivhuset er der måske for lidt at spise, hvis der er fliser og plantesække og ikke andet. Dyrk i bede med jorddække.
De går ikke om bord i en frisk agurk, men den rådne tomat måske.

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 28. september 2014 kl. 20.15

Jeg sørger altid for ikke at rydde for meget op i bunden af drivhuset og har aldrig bænkebidere oppe i planterne - men hundredevis af dem på jorden :)

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 29. september 2014 kl. 1.09

Bænkebidere lever af "dødt" plantematerialer, og jeg har alle de tre danske arter (den tredje er den der ser sådan lidt "mutant-agtigt ud"- med den gulgrønne "ryg" stribe- den er ret sjælden! Indrapportér den gerne på fugleognatur.dk).

Og ja-tjah.
Hos mig går de i både blommer og æbler før, jeg selv når at smage dem. Men- der er andre skadedyr, der når først frem. (Fluer- jeg har et billede af et æble med en flue på, og der er gnavet hul i).

Min konklusion er: Træerne har det ikke godt nok. (Problemet er flerårigt- men ikke altid).

I år har det været mere tørt, end det plejer, så rødbeder (og andet frugt, sågar græs mv), har lavet flere sukkerstoffer (fruktaner), der tiltrækker insekter (bladlus, myrer mv), der laver hul, når så frugten/roden mv er ved at dø- så kommer bænkebiderne.

Det er ikke bænkebiderne der laver skader. De rykker ind, når skaden, om jeg så må sige, er sket. Der kan også have været viklere- eller andet.

Mvh
Tine- der vil fælde den gule reine claude- den er et skodtræ! Selvom den bestøver.

Nyt svar til emnet »Bænkebidder spiser rødbeder og agurker«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Bænkebidder spiser rødbeder og agurker

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider