Forum

Blommetræ angrebet

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Bo G., 2. september 2014 kl. 14.47

Mit blommetræ er blevet angrebet af en eller anden sygdom. I begyndelsen af sommeren troede jeg bare at min kone havde taget for hårdt fat i beskæringen, men nu er det tydeligt, at træet er sygt.
Den ene side af træet er helt vissent, og jeg har skåret lidt i grenene for at se om de er døde, og det er de næsten ind til stammen.

Er mit træ overhovedet til at redde, og hvordan bærer jeg mig bedst ad?
Jeg vedlægger et par billeder herunder.

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Gennemskåret gren:

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Hele træet:

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 3. september 2014 kl. 6.15

Jeg havde en Victoria-blomme, der fik Grå Monilia- og så døde den. Jeg hælder nu stadig til teorien om, at der er noget galt med fx jordbundsforhold, hvis træer (og andet) bliver kraftigt angrebet af skadedyr/svampe. (Min voksede ovenpå en nedgravet losseplads- fra dengang, der ikke var dagrenovation... :-P )

Dit træ ser ikke ud til at været beskåret topgodt, det kan være problemet, eller det er måske beskåret på et forkert tidspunkt. Stenfrugter kan beskæres efter blomstring- og efter frugten er plukket. Men ikke i den kolde årstid.

Mvh
Tine

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bo G., 3. september 2014 kl. 12.11

Hej Tine
Tak for dit svar. Jeg tror du har ret i at problemet er opstået som følge af en forkert beskæring. Men hvad kan jeg gøre ved det nu? Jeg vil virkelig være ked af at fælde træet, for det er et af de eneste ældre træer jeg har i min have.

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: James F., 3. september 2014 kl. 16.29

HI Bo.
De sygdomsramte grene må du fjerne her i sept. Helst i en tørvejrs periode. Sav dem af tæt på grenkraven. Læs evt. Beskæring grundlæggende viden, af Aren Biering. De syge grene skal ud af din have og på genbrugspladsen til forbrænding. Plant så en nyt sundt blommetræ i haven i dette efterår, - evt. en Jubilæum blomme, så langt væk fra det syge træ som muligt.
Syge træer kan give forbavsende mange blommer i årene inden de går ud, - så op med modet, måske overlever det, indtil det nye træ begynder at give blommer :o)

MVH JR.

NB: Stabbe må undgås, da det er her svampene angriber.

Nyt svar til emnet »Blommetræ angrebet«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Blommetræ angrebet

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider