Forum

Murbier

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Kirsten L., 23. juli 2014 kl. 17.17

Jeg har murbier i sydvendt mur.
Er det forkert at få dem fjernet i forhold til den generelle mangel på bier til at bestøve vore afgrøder ?
Eller skal man vægte murens tilstand højere og undgå flere huller med fare for fugt- og frostskader m.m. ?
Med venlig hilsen K. Lange

1 af 12 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 23. juli 2014 kl. 17.53

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

2 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 23. juli 2014 kl. 22.04

Du skal da få gjort noget ved de murbier. Undersøg din husforsikring, måske har du dækning så du ikke selv skal bekoste arbejdet med at fjerne murbierne.
Gør du ikke noget ved dem nu, så kan du være ret sikker på, at problemerne bliver større år for år. (Så længe altså at der er hus tilbage)

3 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kirsten L., 24. juli 2014 kl. 5.49

Tak for svar , jeg er overbevist og får fjernet bierne og lappet hullerne ; )

4 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 24. juli 2014 kl. 7.59

vent til september så er de færdige for i år - og lav så et bihotel som de han bruge til foråret

5 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 24. juli 2014 kl. 8.31

Murbier (Colletes daviesanus) bor ikke på hotel hr. Madsen.
De graver gange og lægger deres æg i mørtelen imellem mursten. Fortrinsvist i sydvendt murværk. Og de skal bekæmpes løbende når man ser angrebet, som typisk starter i juni md.
Og i forsikringsmæssig sammenhæng, så regnes standsning og udbedring af mindre angreb som værende alm. vedligehold. Altså bygningsejerens ansvar. Så det der råd med at vente med bekæmpelse, det svarer næsten til at vente med at sprøjte vand på en ildebrand !
Og endelig så er murbiernes andel i bestøvningsarbejdet ret begrænset. de er enligt levende bier som ikke danner samfund.

6 af 12 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 24. juli 2014 kl. 9.03

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

7 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kirsten L., 4. august 2014 kl. 15.38

Er der nogen af os der ved noget om, hvordan murbierne overlever vinteren? Overlever de i deres murhuller eller dør de alle og overlever kun æg - eller hvordan mon det foregår ?

8 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 4. august 2014 kl. 16.19

De overlever vinteren som pupper i hullerne i væggen,. og kommer frem næste år for ny æglægning, Måske i nye huller.

9 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kirsten L., 5. august 2014 kl. 11.02

Tak for svar om overvintrene murbier.
Efter i dag at have fjernet en del vin-grene som delvist dækkede for indflyvningshullerne er jeg nu kommet i tvivl, om det faktisk er vepse eller murbier jeg har. Der er en livlig trafik ind og ud både af et hul i muren og gennem en ventialtionsrist lidt længere nede. Men der er altså bare to steder i muren som de ubudne gæster benytter.
Kunne det være vepsebo inde i hulrummet?
Hvis det er vepse bør man så fjerne boet nu - af hensyn til at undgå stik,
når terressen, som liger lige ved stederne, benyttes?

10 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Nielsen, 5. august 2014 kl. 13.32

Uanset hvad det er - bier eller hvepse - så skal de fjerne fra dit hus. Især da, hvis du også gerne selv vil have glæde af huset. Jeg vil anbefale, at du kontakter nogle fagfolk. Hverken vrede bier eller hvepse er til at spøge med. Især hvepseboer kan blive alvorligt store - har set dem så store, at de ikke kunne være i en sort plasticsæk.

Prøv at google på nettet, så finder du nok nogen i nærheden. Vælger du at gøre det selv, kan jeg anbefale at have antihistamin i baghånden - bare for en sikkerheds skyld :-)

11 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle Søften, 9. april 2017 kl. 16.28

nogen der kan hjælpe med hvad man gør mod bier i bindingsværks hus langs med hele frontsiden af huset vælter det frem med bier fra både jorden og huset

12 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 9. april 2017 kl. 22.10

Og hvad gør man mod Stor Gedehams?
Vi har lige sat den 5. Dronning ud i år, men hvor de kommer fra vides ikke.
De generer os heller ikke- undtagen når de kommer frem som dronninger (de er på størrelse med min tommelfinger).

Min mand tager dem ud med et glas og et stykke pap.

Murbier har vi haft, de er ret små og lådne og sortstribede (mørke), men det kan man ret nemt gøre noget ved. Som at få skiftet mørtel i sit murværk.

Mange enlige bier og brumbasser (humlebier) bor i jorden, de er som regel meget fredelige (dvs har ingen brod, og bider kun, hvis man klemmer dem).
De eneste bier, der stikker er honningbier.

Hvepse og gedehamse- er en anden sag! Men Stor Gedehams er mere fredelig end hvepse. Undtagelsen er om efteråret, hvor de dør. Der kan de være farlige fordi, de stikker mange gange. En honning bi stikker kun en gang, da brodden sidder fast i ofret- og bien dør af det.

Mvh
Tine

Nyt svar til emnet »Murbier«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Murbier

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider