Forum

Beskæring af roser i højsommeren?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Mat Pil, 18. juli 2014 kl. 22.45

Jeg har et par bedroser som alle er syge af stængelsyge og stråleplet. De stakkels roser er ekstremt forpinte og jeg frygter at de vil gå ud, hvis ikke jeg handler allerede i år.

Kan jeg, som en nødløsning, forsøge at lave en kraftig beskæring af roserne - på trods af at vi er midt i højsommeren? Eller vil de under ingen omstændigheder kunne tåle en så sen beskæring?

Hilsen

Mathilde

1 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Line Nielsen, 19. juli 2014 kl. 9.34

Jeg flyttede den ene af mine roser i juni. Den har set ud som om den var ved at gå til, indtil jeg beskar den. Nu kan jeg se fine knopper der kommer frem i år. Jeg ved ikke om den overlever vinteren men jeg vil prøve at dække den godt til. Prøv at ligge et billede herind så vi kan se hvor slemt dit tilfælde er

2 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 19. juli 2014 kl. 9.58

Hej Mathilde klip du bare dine roser ned, fjern alle stængler ned til frisk ved, samtidig fjerner du alle blade der er angrebet, selvom du så er nødt til at ribbe hele planten, (blade der ligger på jorden skal også fjernes), alt affald skal enten brændes eller bortskaffet med renovation. Hilsen Henry G.

3 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 19. juli 2014 kl. 12.59

Mathilde.
Som Henry G. skriver, skal stænglerne ned til friskt ved og syge blade fjernes.
Alt efter hvilken rose det er, kan det hjælpe hvis du ikke blot klipper til friskt ved, men klipper rosen ned til 10 cm. over jorden (der skal dog være et par knopper tilbage på hver stængel).
Der bliver så ikke mange stængler tilbage. Men til dem som er tilbage, er der så masser af næring.
Husk at vande!
Hvor meget du kender til roser skriver du ikke så meget om. Men roser skal (almindeligvis) klippes kraftigt tilbage hvert år.
Også "klatreroser" får en sundere vækst, når de engang imellem klippes kraftigt tilbage (ikke hvert år).
Roser kræver vand. Masser af vand og skal gødes mindst tre gange om året med (en gødning på tre bogstaver, som jeg ikke skal udspecificerer i dette forum).
Roser er ekstremt grådige.
Men det er tilstrækkeligt med en strøget teskefuld af gødningen, på de tre bogstaver, pr. rose forår, sommer og efterår.

Det er muligt, at lupin gødning kan være tilstrækkeligt. Det har jeg (endnu) ikke prøvet på vores roser - 35-40 stk. (i køkkenhaven anvendes ikke andet med fuldt tilfredsstillende resultat).
I køkkenhaven kultiveres lupinpillerne ned i jorden inden såning/udplantning. Gødningen på de tre bogstaver indeholder dog mineraler, der ikke er i lupingødning og som tilføres køkkenhaven med komposten. Rosenbedene får langtfra tilstrækkelig med kompost hvert år (og man skal være forsigtig med kompost i rosenbedet. Den må ikke ligge op ad roserne).

Det er med roser, som det er med brødbagning.
Holder man ud, så påskønnes indsatsen, når der er gået nogle år.

4 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 19. juli 2014 kl. 13.54

Willy, der er ingen her, som kan dyrke have uden kvælstof (N), fosfor (P) eller kalium (K), altså NPK.

Det, som vi er mange, der gerne vil hjælpe hindanden med her på havenyt, det er, at få fat i disse næringsstoffer på en bæredygtig måde.

Handelsgødning eller kunstgødning, som det ofte kaldes, er ikke bæredygtigt, men fordelen ved det er, at du bare vader ind i det nærmeste havecenter og tanker op :)

Kompost er én af vejene til en bæredygtig gødning, lupingødning et eksempel på et mere bæredygtigt produkt end kunstgødning og farmergødning (baseret på økologisk hønsemøg) et tredie.

Min egen erfaring med roser er ikke så stor, men fik engang det råd, at de elsker hestemøg og det har jeg fulgt siden med stor trivsel hos de tre klatreroser.

Desværre kan det være lidt besværligt at finde forhandlere af de alternative gødninger - hvor køber du lupingødning?

5 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 19. juli 2014 kl. 15.01

@ Tom.
Der er en rigtig stor fordel ved, at kunne "vade" ind i havecentret og købe noget NPK.
Jeg kender lidt til ridecentre og det hestemøg der kan hentes derfra, skal ikke i min have. Hvad de åbent og skjult anvender af medicin, er ikke for sunde mennesker.
Der findes utvivlsomt rideskoler med styr på medicinforbruget. Men desværre kender jeg ingen :(

Lupingødning er der en del gårdbutikker som forhandler. Bl.a. Søris ved Ølstykke. Søris har/havde også økologiske udplantningsplanter i foråret.

Og så har jeg i øvrigt købt en vandbeholder.
Som det er beskrevet andetsteds i forum, kan man komme sin køkkenkompost i den og så tappe væden af.
Jeg er lidt spændt på, hvordan den er som gødning i vandingsautomaterne.
Men det tager nogle år, inden erfaringerne er tilstrækkelige til konkluderer noget om mængde, koncentration osv.

Er der et sted, som opfylder kravene til økologisk drift, kommer jeg gerne og henter/køber hestemøg :)

6 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 19. juli 2014 kl. 16.47

@Willy

OK, så langt er jeg ikke nået - hestemøg er fint til mig, medicin eller ej.

Derimod vil jeg gøre meget for at undgå kunstgødning.

7 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 19. juli 2014 kl. 20.47

Hestemøg kan man evt. Prøve at skaffe via deljorden.dk.

Der er private - ikke-rideskoler - som gerne vil bortgive noget. Det er vel mest sportsheste, som (over)medicineres. Det er da for dyrt til hobbybrug.

8 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 20. juli 2014 kl. 11.21

Hej Willy da du åbenbart kender til roser, har jeg et spørgsmål, vi har en festdag d.25/8 og mine roser skal blomstre til denne dag, hvad gør jeg? Hilsen Henry G.

9 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 20. juli 2014 kl. 17.26

Hej
Jeg har også prøvet af få mine Nina Weibull roser til at blomstre på en bestemt dag. Jeg klippede dem tilbage til et øje i et bladhjørne - 6 uger før "festdag". Det lykkedes, men vind og vejr og Vorherre har jo også indflydelse.
Ingeborg

10 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 20. juli 2014 kl. 17.36

@ Henry
Du klipper stilkene med rosenknopper af dagen før og sætter dem i vase med varmt vand. Som regel er de sprunget ud dagen efter.
Men det afhænger dog noget af hvilken rose det er ;)

Ellers ved jeg det ikke.
Skulle jeg kaste mig ud i samme projekt, ville jeg give dem noget gødning nu og vande dem godt.
Så sørge for at klippe udsprungne af.
14 dage før ville jeg så begynde at klippe alle knopper af, som ikke ser ud til, at kunne nå at springe ud.
Det er nok sådan jeg ville forsøge mig for være sikker på, at der var masser af spændstige knopper, der er parat til at springe ud 2- 3 dage før.
En interessant udfordring.
Jeg må finde en anledning til afprøve det.

11 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 20. juli 2014 kl. 20.14

@ Ingeborg.
Det er en enkel måde at gøre det på.
Rart at vide din metode lykkedes.

Min tilgang er, at roserne netop nu er ivrige efter blomstre og sætte hyben.
Hindres de i det, vil de forsøge og forsøge igen.
Så min metode går på, at kunne styre sikkert igennem processen, fordi man regulere/kan se knopperne.
(Men om den virker aner jeg som sagt ikke).

12 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 20. juli 2014 kl. 20.28

Hej Villy
Det kommer sikkert også an på hvilken type rose det drejer sig om. Hvis den ikke er remonterende, kommer der ikke noget efter den første blomstring.
Ingeborg

Nyt svar til emnet »Beskæring af roser i højsommeren?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Beskæring af roser i højsommeren?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider