Forum

Hvor køber jeg Nemaslug?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 29. juni 2014 kl. 12.50

Er der nogle her, som ved hvor jeg med sikkerhed kan købe Nemaslug? Så vil jeg være _meget_ glad for at få et tip.

PS
Jeg _har_ naturligvis prøvet at lede, så lad nu være med blot at Google og sende en stak links - der er mang som _tidligere_ har solgt snegle-nematoder, men som ikke længere gør.

1 af 22 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 29. juni 2014 kl. 12.53

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

2 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 29. juni 2014 kl. 14.01

Jeg ved heller ikke hvorfor - men mon ikke det kan have påvirket andre dyr? I hvert fald er det slet ikke i handlen længere i DK - nyttedyr.dk skriver sådan på deres hjemmeside:

Nematoder mod snegle forhandles desværre ikke længere i Danmark og kan derfor ikke længere leveres.

Men spøjst at det ikke er lige til at finde årsagen...

3 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 30. juni 2014 kl. 8.27

det må da være mere humant at bruge ferramol så er de da ikke så længe om at dø

4 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 30. juni 2014 kl. 15.50

Hej Mogens

Jeg bruger også Ferramol, men jeg har så sindsygt mange dræbersnegle, at min økonomi (og bekymring ved ikke deklareret indhold i produktet) ikke rækker :( De sidste mange år har jeg brugt mindst 1000,-kr hvert år på Ferramol.

Om sneglen dør langsomt af nematoder ved jeg slet ikke noget om, men Ferramol er jo heller ikke ligefrem øjeblikkeligt dræbende :)

Rent miljømæssigt var min drøm at få en balance imellem nematoderne og dræbersneglene - lige nu er der bare vildt mange snegle og det gør det til en umulig opgave at få en hel række gulerødder m.m. :(

Lige nu er jeg i kontakt med en "udenbys" leverandør og håber på en leverance af Nemaslug snarest muligt.

5 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 30. juni 2014 kl. 16.04

Jeg kan sagtens forstå dig, Tom - men hvis du er bekymret for ikke-deklareret indhold i Ferramol, hvorfor er du så ikke bekymret over, om der er en god grund til, at nematoderne ikke længere kan købes herhjemme?

6 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 30. juni 2014 kl. 16.17

Hej Anja

Jeg har fået et svar fra en forhandler, der går i retning af noget forretningsmæssig strategi for salget i DK

Jeg kan intet finde hos Miljøstyrelsen om et forbud eller lign.

Har du kendskab til et forbud?

7 af 22 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 30. juni 2014 kl. 16.24

8 af 22 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 30. juni 2014 kl. 16.29

9 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 30. juni 2014 kl. 16.46

Nej - jeg har heller ikke kunnet finde noget om det. Måske nyttedyr.dk ved hvorfor?

Men det kan jo være pga. dårligt salg...

10 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 30. juni 2014 kl. 17.14

@Frank

Du siger bare til, hvis du ved noget om et effektivt sneglehegn - min køkkenhave er hegnet ind med elektrisk sneglehegn af egen produktion. Strømkilden er et el-hegn.

Min dyrkning af køkkenhave har intet med økonomi at gøre, det er noget så simpelt som min hovedinteresse og jeg har stor nydelse ved at knokle i haven og blive klogere på økologi, biologi, natur og især etablering af "den levende jord".

Og, jo, det ville være rart også at få lov til at få den gastronomiske nydelse med :)

En, jo, du har meget ret i at det ville være meget billigere at købe de økologiske varer - meget billigere endda :-D

Du kan få noget billeddokumentation på et tidspunkt, hvis du vil se mange dræbersnegle !

11 af 22 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 30. juni 2014 kl. 17.26

12 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 1. juli 2014 kl. 19.38

Nemaslug forhandles i Tyskland, men de må ikke levere udenfor Tyskland, da nematoder sidestilles med pesticider.

Henter jeg dem selv, er det sikkert også forbudt....

13 af 22 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 2. juli 2014 kl. 7.47

Slettet af administrator 9. september 2014 kl. 13.54.

14 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karin Lind-Hansen, 9. september 2014 kl. 20.31

Borregård Bioplant har dette forår telefonisk oplyst at firmaet der producerede Nemaslug er blevet solgt( til et engelsk firma) og at de nye ejere p.t. kun kunne/ville levere i begrænset mængde til Bioplant. Derfor har B. indstillet salget, da ikke alle kunder ville kunne få. De håber på bedre tider, og det gør jeg sandelig også.
Jeg har haft fantastisk effekt af Nemaslug.

15 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 9. september 2014 kl. 20.40

Hej Karin

Jeg har spurgt myndighederne om de må hentes I Tyskland og fået følgende svar:

Til Tom Andersen

Tak for nedenstående mail som Miljøstyrelsen har videresendt til besvarelse i Naturstyrelsen.

Det er ikke tilladt at udsætte ikke hjemmehørende dyr i dansk natur, jf. naturbeskyttelseslovens § 31. Hvis de nematoder der bruges i produktet Nemaslug ikke er hjemmehørende i Danmark må de ikke udsættes i naturen. Hvis der derimod er tale om nematoder der forekommer i naturen i Danmark og som i dette produkt sælges i en ”koncentreret” form må de gerne udsættes. Bemærk at det at bruge disse nematoder i en have er at sidestille med naturen da de ikke vil kunne holdes indesluttet i haven.

Importøren af produktet skal godtgøre at det ikke strider imod bestemmelsen i naturbeskyttelseslovens § 31.

Venlig hilsen

Hans Erik Svart
Specialkonsulent
Biodiversitet og arter
Dir tlf.: (+45) 72 54 28 29

Haraldsgade 53
DK - 2100 København Ø
Tlf.: (+45) 72 54 30 00
www.naturstyrelsen.dk

Næste skridt er så at finde ud af om nematoderne I Nemaslug er hjemmehørende I DK. Det har jeg ikke haft tid til endnu, men nu er det jo snart den mørke årstid, så plejer der at være lidt mere tid til den slags sysler :)

Er de hjemmehørende spørger jeg ikke mere, men henter dem til foråret.

16 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 10. september 2014 kl. 8.09

administrator forstår ikke at når man ikke kan få nemaslug så er man nødt til at bruge ferramol som man ved er miljøuskadeligt - derfor blev mit indlæg slettet

17 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 11. september 2014 kl. 6.46

Hej Mogens

Ja, måske skulle dit indlæg ikke have været slettet ud fra det, du skriver. Men det var ikke din argumentation i indlægget. Her skrev du bare hvor man kunne købe Feramol billigt i 10 kg sæk.

Jeg slettede det, da jeg mente at man skal holde sig til emnet. Men kan godt se med din argumentation, hvad det var, du ville sige.

Mange hilsener
Karna

18 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 11. september 2014 kl. 6.48

Hej Tom

Bioproduction har jo leveret dokumention for, at deres tidligere produkt kunne tillades. Prøv at spørge dem om hvilke nematoder der var i deres produkt. Så er du måske et stykke af vejen.

Mange hilsener
Karna

19 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 11. september 2014 kl. 7.59

God ide Karna - den vej kunne være oplagt. Må høre om de vil være med:-)

20 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bent Doktor, 2. september 2015 kl. 9.40

Vi har brugt ferramol i flere år når desperationen har grebet os, og det med at indhegne køkkenhaven er ikke nok for bæsterne går også efter blomsterne og kan let rydde et helt bed.
Men nu læste jeg om en kur med Nemaslug og endte derfor her, hvor jeg vil høre om nogen ved hvor længe nematoderne kan overleve i naturen.
Jeg har læst at når sneglen er spist vil de søge efter andre snegle og jeg vil gerne bevare alle vores andre snegle med hus.
Kuren går på at inficere døde snegle med Nemaslug og udnytte at dræbersnegle er kannibaler - dermed forgifter jeg ikke andre snegle i haven, men er blevet i tvivl efter at jeg i dag læste at det tager 1-2 uger før sneglen dør og hvor er nematoderne så henne?
Nemaslug kan i øvrigt nu (2015) købes hos Nyttedyr i dag, så det må være kommet i handlen igen.

21 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens Knudsen, 2. september 2015 kl. 10.58

Jeg har i år forsøgt mig med nematoder købt hos Lundhede Planteskole.
Jeg har udlagt midlet efter alle kunstens regler i juni måned, hvor sneglene stadig er små og midlet i følge beskrivelser skulle være bedst virksomt. Brugsanvisning rådede til, at midlet helst skulle benyttes indenfor 2-4 dage efter modtagelse og i fugtigt vejr.

De 500 kr synes at været spildt. Jeg har ikke kunnet se nogen effekt hverken kort- eller langsigtet. Måske er der bare så mange (rigtigt mange) snegle i år, så 500 kr portionen var håbløs for lille eller også er midlet ikke lige det, jeg har råd til i kampen mod disse modbydelige bæster.

Vi har helt opgivet at benytte afgrøder og krydderurter fra haven. Tanken i sig selv - billedet af sneglen og dens slim på nethinden fra de mange bekæmpelses runder i haven - afholder os fra den eller kulinariske glæde ved hjemmedyrkede afgrøder.
Nu køber vi alle disse ting i Supermarkedet uanset hvordan de så må være dyrket.

Mit bedste bud på bekæmpelse er at hakke snegle over med spaden og drysse et par korn Ferramol over. Næste morgen er både liget og Ferramol spist. Ligene er åbenbart den bedste lokkemad.
Ferramol drysset ud hist og pist bliver ikke spist op i samme omfang.

Jeg har gået og leget med tanken om det kan være muligt selv at skabe betingelser for at nematoder formerer sig i haven. I følge beskrivelser forekommer de visse steder naturligt i jorden. Er der nogen i dette forum, der kender noget mere til betingelserne for at nematoder mod snegle formerer sig?

22 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 2. september 2015 kl. 11.43

Tester

Nyt svar til emnet »Hvor køber jeg Nemaslug?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Hvor køber jeg Nemaslug?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider