Skrevet af: Ingeborg Hansen, 27. juni 2014 kl. 21.45
Hej
Jeg har med held sprøjtet en rose med meldug med skummetmælk med 14 dages mellemrum.
Hvorfor skal det netop være skummet mælk? Er det fedtstoffet i andre mælkeprodukter som gør at det ikke du'r?
Jeg kan ikke selv drikke skummetmælk - i hvert tilfælde ikke med åbne øjne :-), så jeg spørger, om jeg kan fryse 1 liter ned i mindre portioner - og om det stadigvæk virker? Er der nogen, som har prøvet?
Ved man hvad der er det virksomme stof i skummetmælk, som dræber meldug? Er det mere en mekanisk virkning end en kemisk?
Mange spørgsmål om så lidt :-)
Ingeborg
Skrevet af: Clara Andersen, 27. juni 2014 kl. 22.16
Det er vist mig, der har nævnt, at meldug på roser kan bekæmpes med skummetmælk. Jeg har det fra flg. artikel af Sten Porse: www.havenyt.dk/skadedyr_og_plantesygdomme/109.html
Men han forklarer ikke, hvordan det virker. - Så uden at vide noget, vil jeg da bare tro, at han ikke synes, der er grund til at købe dyrere mælk, når skummetmælk er nok...? - Og du må jo så bare prøve at fryse noget og se, om det virker ved optøning, så kan du måske fortælle os andre om det bagefter.
Fandt også et udklip: Meldug skyldes tørke omkring rosernes rødder. Engelske forsøg har vist, at hvis roserne vandes med spreder i 2 timer hver dag, bliver de ikke angrebet af meldug. (Min mening/erfaring er, at mindre kan gøre det, men vanding forebyggende er løsningen)
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 27. juni 2014 kl. 22.44
Hej og tak for svaret
De svar du har fundet, siger på nogle punkter nærmest det modsatte, men alt er værd at forsøge.
Rosen har hidtil kun haft et enkelt blad med hvid belægning og det har jeg fjernet og uskadeliggjort for ikke at smitte andre planter. Selvfølgelig holder jeg nu skarpt øje med rosen.
Jeg har denne "Magnolia" rose på 4. år - og den blomstrer først rosa og derefter går den over til at blive lime-farvet. Blomsterne holder i mange uger. Som det fremgår af billedet, har den meget sarte blade - ikke spor læderagtige som hos mange andre roser.
Den står i hjørnet på vores overdækkede terasse, for den er købt som en stueplante.
Jeg er meget glad for den.
Ingeborg
Skrevet af: Clara Andersen, 27. juni 2014 kl. 23.28
Hej Ingeborg
Når du skriver, at det, jeg har fundet, på nogle punkter nærmest siger det modsatte, mon du så ikke har hæftet dig ved, at der står, at meldug oftest opstår ved høj luftfugtighed ??
Men det skal jo ses sammen med, at selve jorden er tør. Ingen planter bryder sig om så stor en forskel på rødders og løvs livsbetingelser, som tør jord og høj luftfugtighed giver.- Præcis på samme måde som man på et par timer kan drukne spæde spireplanter ved at gennemvande dem, mens de står i et vindue med kraftig sol.
Skrevet af: Anonym bruger, 27. juni 2014 kl. 23.29
Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.
Skrevet af: Anonym bruger, 29. juni 2014 kl. 1.04
Skrevet af: Vita Vini, 5. juli 2016 kl. 0.01
Frank, det bruges i "høj sol", som du selv skriver. Dét er der ikke inde i stuen
Man kan i øvrigt læse den fulde artikel på www.vitavini.com
Skrevet af: Anonym bruger, 5. juli 2016 kl. 8.20
Skrevet af: Anonym bruger, 5. juli 2016 kl. 8.24
Skrevet af: Lars Holt, 5. juli 2016 kl. 8.43
For 12-14 år siden blev der lavet forsøg med mælk mod meldug i vin - fra skummetmælk over sødmælk, kærnemælk til valle.
Det eneste, der ikke duede var valle. Og så må mælken jo ikke klumpe, så den stopper dyserne.
Der blev afprøvet forskellige koncentrationer, og det viste sig, at 5-10% var tilstrækkeligt.
Jeg bruger den mælk, der er ved at være lidt for gammel (ofte skummet- eller minimælk) i en koncentration på 5-7%.
Selv udendørs kommer der tydeligt til at lugte af mælk.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Meldug: Skummet mælk fra fryser?