Skrevet af: Daniel G., 25. juni 2014 kl. 20.13
jeg har for nogle uger siden spurgt med hensyn til kartoffelskimmel, men denne gang er det noget andet jeg vil spørge om, for resten af mine kartoffelplanter som jeg troede var raske har nu fået en helt anden sygdom.
se billeder her:
www.havebazoom.dk/album/storbilledevisning/1747-kartoffelsygdom
det ser ikke ud til at alle planterne har fået det.. nogle har også sorte stængler men det er vist bare den sort. det er et mix af forskellige sorter i bedet.
kan det være kartoffelmosaikk (potato virus y) ?
hvad skal jeg gøre ved dem? bare lade dem stå eller hvad ville i gøre?
jeg kører et 4 årigt sædskifte og det er første år jeg dyrker kartofler (eller noget af det andet for den sags skyld) i denne have, så det kan ikke være gennem jordsmitte, men måske gennem kartoflerne som jeg lagde for det var ikke læggekartofler men bare alm. spisekartofler.
under alle omstændigheder kommer der ikke til at være kartofler i samme bed før til foråret 2018
Skrevet af: Tom Andersen, 25. juni 2014 kl. 21.21
Jeg Daniel tror, at du ville få flere og bedre svar, hvis du tog et par gode billeder med nogle tydelige symptomer knyttet til dit spørgsmål og så lagde billederne her på havenyt.
Personligt følger jeg sjældent eksterne link, blot for at se billeder - der er ofte al for mange billeder i forhold til den tid jeg vil afse til at svare...
Skrevet af: Daniel G., 26. juni 2014 kl. 14.28
okay jeg vedhæfter et billede her..
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Hvilke sygdom i mine kartofler?