Forum

Roser…

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ruben Vesterager, 23. juni 2014 kl. 23.34

Hej

Jeg har for nogle år siden fået nogle engelske roser til haven.. da jeg fik dem havde de ikke rigtig blomstret i lang tid...

Men jeg forsøgte på bedste måde at læse om roser og prøvede efter alle kunstens regler... jeg satte dem i et stort bed sammen med nogle flotte lavendel buske, i læ.. og i år giver de de flotteste lilla roser... men jeg har ekstremt mange blad lus i dem og der er begyndt at komme nogle små grønne larver som spiser bladene...

så spørgsmålet er hvad gør jeg nu for at de ikke bare skal blive spist af utøj... jeg har fanget nogle mariehøner og sat på planterne.. det hjælper ikke...

Så HJÆLP!! ;-)

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 24. juni 2014 kl. 7.11

Der er utrolig mange spørgsmål om bladlus i år, så der er utrolig mange i år.
Prøv at søge på insektsæbe med sprit og brun sæbe, det kan du prøve at sprøjte dem med.

Bladlusene skader måske blomstringen i år, men ikke på sigt. Glæd dig over at roserne nu blomstrer igen!

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 24. juni 2014 kl. 19.52

Ja, der er mange bladlus i år, mange blomster og alt er mere "i gang" efter den milde vinter. Jeg har nogle hortensiaer, som er 10 år gamle og som først for alvor har blomster i år. Tidligere en enkelt blomst - måske.
Jeg kigger efter mine rosenknopper hver dag - og klemmer bladlusene ihjel. De sidder nemlig også mellem de nye spæde blade. (Ulækkert? - ja, men jeg kan da vaske fingrene bagefter - eller tage en eengangshandske på).
Ingeborg

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Pia Nielsen, 24. juni 2014 kl. 22.35

Insektsæbe virker godt og du kan blande det selv. Jeg har dog oplevet at roserne kan blive misdannede efterfølgende, måske fordi blandingen har været for kraftig. Så jeg tænker at rent vand efter 5 minutter er godt.

Nyt svar til emnet »Roser…«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Roser…

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider