Skrevet af: Søren Jensen, 19. juni 2014 kl. 11.25
Hej
Jeg synes skadedyrene er ualmindeligt aktive i år, og jeg skal snart have en alvorlig snak med havens mejser omkring kvaliteten af deres arbejde.
Senest har vi fået en pokkers masse larver i vores stikkelsbær. Jeg egentlig bare nysgerrig efter at vide, hvilken larve det er, fordi det ligner ikke umiddelbart larven af stikkelsbærhveps. Den er uden de sorte prikker.
Derudover holder den sig fuldstændig fra bladene og sidder udelukkende i bærrene og udhuler dem... :-(
Skrevet af: Søren Jensen, 19. juni 2014 kl. 11.32
Og er der ingen, der kan give et bud på, hvad der er sket med kvæderne på vores yngste kvædetræ?
Næsten samtlige ser ud som på billedet. Der er ét hul i dem og de er helt udhulede mørke og tørre indeni.
Jeg har ikke taget noget skadedyr på fersk gerning, og der er heller ikke spor af ekskrementer i kvæderne. Kan det alligevel være en larve? Eller er det bare kvædernes måde at selvdestruere på, hvis træet er for ungt til at bære så mange frugter?
Skrevet af: Pia Bro Christensen, 19. juni 2014 kl. 12.58
Tja, kvæden er jo ret nært beslægtet med pæren, som angribes af galmyg... Se billeder ved at søge her på galmyg her på siden - Maren Korsgaard har en artikel om dem. Hun skriver at de kun angriber forskellige typer af pære, men strategien for at komme af med dem igen vil nok være præcis den samme. Saml og brænd de angrebne frugter - allesammen - det har jeg gjort med et angreb i mit pæreespalier, og det er faktisk lykkedes ret godt - har nu kun sporadiske angreb...
Skrevet af: Anonym bruger, 19. juni 2014 kl. 13.38
Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.
Skrevet af: Søren Jensen, 19. juni 2014 kl. 14.35
Æblevikleren, tror jeg ikke, det er så tidligt på sæsonen. Jeg ved heller ikke med pære-galmyggen, da de billeder, jeg har set af dens angreb, ikke rigtig ligner vores angrebne kvæder. Som sagt er jeg også meget i tvivl, om det overhovedet er et skadedyr eller om det er et nummer denne kvæde laver, når den har sat for mange frugter. Men mystisk ser det ud. Nu har jeg desværre smidt alle de angrebne frugter ud, men hvis jeg havde skåret en over, kunne man se, den var helt udtørret indeni.
Det kan godt være, jeg skal spørge inde på Fugle og Natur i begge tilfælde, Frank.
Mht. larven må det være begrænset, hvor mange grønne af slagsen, der elsker stikkelsbær - næppe tusindevis af muligheder :-)
Skrevet af: Freya Grossmann, 19. juni 2014 kl. 17.26
Vedr. Din larve, så er det en sommerfuglelarve (gangvorterne på bagkroppen). Måske en vikler af en slags?
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Hvem æder mine stikkelsbær – og kvæder?