Skrevet af: Susanne Svensen, 17. juni 2014 kl. 15.13
Hej, jeg har en ældre stikkelsbærbusk, men sidste år og i år , er der nogen/noget der spiser bladene. Bærene er ikke rørt, men der er da lidt ulækkert.
Jeg kan IKKE finde noget som helst på busken.
Er der nogen, der kender til dette?
Skrevet af: Vibeke Dyrst, 17. juni 2014 kl. 15.17
Hej Susanne
Du er bestemt ikke den eneste, prøv at se her:
www.havenyt.dk/forum/skadedyr_og_plantesygdomme/13115.html
Skrevet af: Clara Andersen, 17. juni 2014 kl. 17.51
Prøv at se efter, om der skulle sidde æg fra stikkelsbærbladhveps på undersiden af de tilbageblevne blade. - Hvis der gør, så tag en rive og ryst dem, som Karna Maj foreslår i den tråd, Vibeke henviser til. - Det vil være en god ide´at lægge plast under før du ryster busken, og smide det ud, der så lægger sig på plasten. Ellers kan æggene udvikle sig til larver, der graver sig ned og starter forfra med at æde bladene næste forår. - Et tykt og/eller tæt dække af f.eks. hækafklip eller plantning af trædebregner under busken, kan gøre det sværere for æg/larver at gemme sig i jorden til næste år.
Skrevet af: Anja Egeriis, 17. juni 2014 kl. 20.15
Jeg har fået fjernet dem helt i min ene stikkelsbærbusk ved at rode ret ofte i det øverste jordlag, hvor de overvintrer - der har ikke været en eneste i den i år.
Men den røde, hvor jeg intet har gjort, er godt i gang med at blive ædt nu. Dog har den sat en del bær, så jeg får, hvad jeg kan bruge :)
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Stikkelsvær