Skrevet af: Morten Poulsen, 10. juni 2014 kl. 20.22
Hej forum
Vores unge blommetræ på 4 år er blevet invaderet af bladlus. Belægningsstenene er helt våde under træet af hvad det nu er der kommer ud af dem. Det kunne selvfølgeligt være rart hvis træet var luse-frit, men hvis det nu ikke er muligt, så går mit spørgsmål på om deres efterladenskaber ala klistrede flydende masse som drypper fra lusene kan skade blommerne og gøre dem uspiselige ?
Har glædet mig som et barn til de blommer :-(
Skrevet af: Tine Horsum, 10. juni 2014 kl. 21.00
Det er "honningdug"- altså bladlusenes ekskrementer, der er stærk sukkerholdige.
Hvis det er så slemt, som du fortæller- er det ikke sikkert, der overhovedet kommer blommer i år.
Jeg ville forsøge at bruse dem væk med haveslangen, som det første forsøg.
Nu skriver du belægnings sten- og så tænker jeg, at træet måske ikke har det supergodt med sine rødder: Jorden er nok for fast- og træet kan stå for tørt. Der kommer ikke meget vand i jorden, hvis den er stendækket.
Min erfaring er, at massive angreb af skadedyr/svamp mm først og fremmest rammer planter, der i forvejen er svækkede.
Jeg ville overveje at flytte det blommetræ. Jeg har selv blommer, men de har aldrig haft bladlus. Derimod døde min Victoriablomme, men den var gammel og stod for skygget, så den fik Monilia.
Hvis det er vigtigt at have et lille træ/busk i belægningsstene , så vælg noget, der kan trives på magreforhold og er tørketålende.
Mvh
Tine
Blommer kan lide lys- og noget luft.
Skrevet af: Tine Horsum, 10. juni 2014 kl. 21.05
Forslag til erstatning kunne være en Conference-pære, de bærer hurtigt, og mine to står stik syd opad husmuren med en flisegang foran, og de gror i nærmest rent grus.
De er selvbestøvende, så en er nok.
Mvh
Tine
Skrevet af: Morten Poulsen, 11. juni 2014 kl. 20.20
Hej Dorthe.
Træet vokser i en vældig fart og der er også en del blommer på træet pt - spørgsmålet er bare om de tager skade af det "honningdug" ?
Mht belægningssten, så er det kun én række chaussesten der adskiller bed og plæne og træet får masser af sol - faktisk næsten hele dagen.
Men jeg tror jeg vil give bladlusene noget vand med vandslangen og hvis de kommer igen så..................
Hvordan kan bladlusene vide hvis et træ feks står i dårlig jord / er svækket ?
Tak for dit skriv.
Mvh
Skrevet af: Morten Poulsen, 11. juni 2014 kl. 20.20
..Undskyld Tine hedder du :-)
Skrevet af: Tine Horsum, 11. juni 2014 kl. 21.37
Det ved bladlusene ikke! Men slår de an. trives træet ikke.
Honningduggen vil næppe skade blommerne, jeg skrev det fordi. træet i sig selv måske ikke har det supergodt!
Det er da rart at blive kaldt Dorthe- til en forandring! Folk tror jeg hedder TinA.
Mvh
Tine
Skrevet af: Søren S Duun, 11. juni 2014 kl. 23.46
Lusene angrebet skyldes den ringe nedbør vi har haft . Så er sukkerindholdet i bladene steget og det er guf for lus . Dette og så varme . Hvis det regner som det skal, skal der nok komme blommer . Ellers bliver det noget småskrævl . En del af Lusene vil også blive skyllet af .
Skrevet af: Stella Randal, 13. juni 2014 kl. 17.50
Hej Morten, prøv at spule træet tre dage i træk med haveslangen (hård stråle). Det har kureret både min stikkelsbærbusk og mit Victoriablommetræ for luseangreb i år,
Vh Stella
Skrevet af: Morten Poulsen, 13. juni 2014 kl. 20.33
Hej Stella. Gjorde det igår og vil gentage et par dage som du forslår. Tak for indslag / forslag til alle.
Skrevet af: Morten Poulsen, 5. juli 2014 kl. 8.08
Nå så lige en update fra vores blommetræ :
Jeg spulede jævnligt træet som i foreslog, men synes ikke rigtigt det hjalp og bladlusene blev bare flere og flere indtil jeg fandt vores fluesmækker frem og slog løs på skudene og de blade der var angrebet. Det kunne få bæsterne af skal jeg love for og det var nemt efterfølgende lige at skylle de sidste af træet.
Så IMHO en effektiv måde jeg er kommet frem til og man bruger heller ikke så meget vand.
God sommer til jer alle
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Bladlus i blommetræ