Forum

Er det her kartoffelskimmel?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Daniel G., 4. juni 2014 kl. 18.13

hvis i ser på billederne i dette album:
www.havebazoom.dk/album/storbilledevisning/1677-kartoffelskimmel

ligner det kartoffelskimmel? eller er det kartoffelvirus Y/A? eller noget andet?

hvad kan jeg gøre?

der er også noget lignende på mine tomatplanter.. kan tomatplanter også få kartoffelskimmel?
er det nok bare at fjerne bladene eller skal jeg ud og skaffe nye planter?

1 af 43 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 4. juni 2014 kl. 19.31

Hej Daniel G.

Ja, tomater kan også få kartoffelskimmel!

Jeg har haft have i 3 år. De to første år fik både mine kartofler og mine tomatplanter kartoffelskimmel. Ud af dine billeder genkender jeg især billede nr. 16 som kartoffelskimmel.

Ved de første tegn på visne pletter på kartoflernes blade, fjernede jeg toppene. Det er det eneste, man kan gøre, så vidt jeg ved. Men det er jo lidt tidligt. Kartoffelskimmel plejer først at vise sig i juli, hvor der allerede er dannet store knolde.

Mine store tomatplanter med masser af grønne tomater var hårdt angrebet. Jeg plukkede alle de grønne tomater, inden de blev sorte. Så jeg har fået masser af syltede, grønne tomater i flere år!

Hvis det var mig, ville jeg ikke plante nye tomatplanter i den have i år!

Jeg håber, at du har held med andre ting ;o)

Med venlig hilsen

Doris Møller

2 af 43 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 4. juni 2014 kl. 20.36

Daniel, bor du sammen med Elisa, der har det samme billede i sin tråd, der hedder "sick potato"? -Undsyld jeg spørger, men jeg undrer mig temmelig meget.
Mvh Vibeke

3 af 43 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 4. juni 2014 kl. 23.00

Eller manganmangel: www.landbrugsinfo.dk/Planteavl/Goedskning/Naeringsstoffer/Mangan-Mn/Sider/Mangan_og_manganmangel.aspx

Jeg hæfter mig ved, at dine planter er gule og slatne, hvilket tyder på en mangelsygdom og/eller vandmangel.

Om de brune pletter også skyldes manganmangel ved jeg ikke. De kan være pg. kartoffelskimmel - måske fordi planterne i forvejen er svækkede.
Af ovenstående link kan man læse, at mangan indgår i planternes enzymsystem - derfor en generel svækkelse.

4 af 43 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Daniel G., 4. juni 2014 kl. 23.21

Doris

hvad hvis jeg insisterer på at jeg gerne vil have tomater og kartofler i år?

hvordan kan jeg lave en ny omgang og denne gang undgå at de bliver syge?

med kartofler har jeg stadig min hovedafgrøde stående, det var kun de tidlige som blev syge.. måske fordi jeg har haft et lille plastik drivhus stående over dem hele tiden og det har været for fugtigt?

5 af 43 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Daniel G., 4. juni 2014 kl. 23.22

Vibeke Dyrst

ja jeg bor sammen med Elisa, det er derfor vi har de samme billeder.. der var bare ingen som besvarede hendes spørgsmål, så tænke at jeg ville lave et nyt opslag på dansk..

6 af 43 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Daniel G., 4. juni 2014 kl. 23.29

Freya Grossmann

du har nok ret i der har været noget galt med dem i forvejen hvilket har svækket dem og været en invitation for nye sygdomme..

men jeg tror nærmere det er magnesium mangel hvis det er..

jeg fandt dette link:
www.profiflor.de/Literatur/garten/naehrstoff-text-mg.htm

det ligner faktisk mere den tilstand mine planter har end det ligner kartoffelskimmel.. eller det er nok et mix af de to..

men det er selvfølgelig lidt ærgeligt at smide alle tomatplanter ud og skærer toppen af kartoflerne hvis det kun er fordi de spørger efter lidt magnesium..

hvordan kan jeg finde ud af om det bare er magnesium mangel, eller om det rent faktisk er kartoffelskimmel eller en anden alvorlig sygdom?

7 af 43 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 4. juni 2014 kl. 23.34

Mht. at insistere på at have bestemte planter, så er det jo ikke kriminelt eller noget. Du kan da bare insistere...

Det eneste du risikerer er INGEN afgrøder: Tomater (ikke kun bladene, men også frugterne) som hænger grå og ulækre på planterne.
Og kartoffelknolde ramt af skimmel. Med risiko for, at spildkartofler tager smitten med over til næste sæson.

Risikoen for smitte bliver bare større henover sommeren pga. varme og fugtighed. Økologer søger mod at udskyde smitten mest muligt. Når (hvis) den konstateres slår man toppen af - men så vokser knoldene så heller ikke så meget mere.

I naturen kan man bare insistere - den gør, hvad den vil :-)

8 af 43 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Daniel G., 4. juni 2014 kl. 23.35

jeg kan huske at kartoffel planterne så sunde og raske ud men efterhånden blev de lysere og lysere i bladene, og der var også nogle som kommenterede det fra nogle billeder at de nok skulle have noget gødning..

mine tomatplanter var også friske men de begyndte at blive gule i bladene lige så stille, men ingen pletter eller noget, det er først nu det er kommet..

9 af 43 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Daniel G., 4. juni 2014 kl. 23.37

men der er også en af planterne som er fuldstændig visnet ned, det kan vel næppe være mangel af et næringsstof?

kan det have noget at gøre med at jeg har hyppet dem alt for sent.. de blev først hyppet da de var 50 cm høje tror jeg..

10 af 43 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Daniel G., 5. juni 2014 kl. 6.51

Freya Grossmann

altså grunden til at jeg siger at jeg vil insistere på at fortsætte er at Doris foreslog at jeg ikke dyrkede tomater i år..

så enten kan jeg lade være at dyrke tomater og kartofler i år og så være sikker på ikke at få den sygdom igen..
men så kan jeg jo lige så godt prøve, og så hvis det hele bliver ramt af sygdom så får jeg alligevel ingen tomater eller kartofler, men chancen for lidt høst er da alligevel større hvis jeg prøver..

jeg kan jo evt. lige se om mine "hoved" kartofler har det fint nok, og så kan jeg evt. nøjes med at dyrke tomater inde i drivhuset og undlade at have nogle ude i bedet.. eller hvad? gir det det samme om jeg planter nye tomater ude i kartoffelbedet eller om jeg kun har tomater inde i drivhuset?

11 af 43 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 5. juni 2014 kl. 7.37

Hej Daniel G

Du stiller mig et spørgsmål, men sådan som jeg ser på det, så har vi ikke helt afklaret, om der faktisk ER tale om kartoffelskimmel eller ej.

Jeg svarede kun på spørgsmålet om, hvorvidt tomater kan få kartoffelskimmel, og det kan de. Og derudover skrev jeg, at hvis der faktisk er tale om kartoffelskimmel, så mener jeg ikke, at der er noget at gøre – ikke i år i hvert fald.

Hvorvidt en eventuel kartoffelskimmel-smitte også kan finde ind i et drivhus, ved jeg ikke.

På kartofler har jeg kun set kartoffelskimmel i de meget tidlige stadier, og symptomerne lignede dit billede nr. 16. Hos mig kom de visne pletter på planter, der ellers så meget sunde og kraftige ud. Og angrebet kom så sent, at det ikke var noget problem at fjerne toppene, for kartoffelhøsten var stor nok på det tidspunkt.

På tomat-planterne var angrebet derimod meget aggressivt: Hele planten blev gradvist sort. Og i det tilfælde var der heller ikke andet at gøre end at fjerne alle planterne helt fra haven (ikke noget med at lægge dem på kompostbunken). Og ikke noget med at plante nye tomatplanter, som smitten kunne leve videre i.

Men så vidt jeg kan se, har andre – og mere erfarne havefolk – ikke helt bekræftet, at der faktisk ER tale om kartoffelskimmel.

Det kunne faktisk godt være, at der er flere ting i vejen, evt. noget, som jeg ikke kender til.

Hvis jeg var dig, ville jeg nok hurtigst muligt – og for en sikkerheds skyld – fjerne toppene på de tidlige kartofler. Jeg forstår på dig, at du har en hovedafgrøde, der ser sund ud, så måske kan du faktisk redde den!

Dit problem har intet at gøre med hypning. Planten gror lige godt (eller dårligt), hvad enten man hypper eller ej. Hypning har alene det formål at sikre, at knoldene ikke bliver grønne.

Ved frilandstomater skal man i øvrigt passe meget på med opbindingen. Man skal bruge snore, der ikke strammer for meget, og snorene må ikke være tynde og skarpe. Når vinden rusker i en tomatplante, der er bundet op med en alt for tynd snor, der måske endda sidder for stramt, fordi plantestænglen er blevet tykkere, så kvæstes stænglen, og smitten finder lettere ind i planten. Jeg er gået over til at bruge gamle, kasserede snørebånd fra sko til at binde mine tomatplanter op med. Snørebåndene er brede, bløde og lidt elastiske, hvilket er en stor fordel.

Jeg håber, at du finder mere tilfredsstillende svar.

Med venlig hilsen

Doris Møller

12 af 43 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 5. juni 2014 kl. 9.24

Hej Doris

Det er ikke rigtigt, at kartoffeltoppe/ tomatplanter med kartoffelskimmel ikke må/ kan komposteres. Det er et råd man ofte hører og som lyder plausibelt for mange og det gælder også andre sygdomme. Jeg tror, at det afhænger meget af, om der er tale om en egentlig og aktiv kompostbunke eller blot en affaldsbunke. I hvert tilfælde er der mange - inklusive mig selv - som komposterer stort set alt der kan komposteres og mest undgår græsukrudt med modne frø på kompostbunken :)

Grønne kartoffelknolde er en væsentlig grund til at hyppe og nok den vigtigste, men der er også andre grunde, blandt andet de vækstforhold, som kammen giver, herunder jordtemperatur og dræn.

Iøvrigt synes jeg ikke billederne af Daniels kartofler ligner typisk kartoffelskimmel. Hvis der også er slimede stængler på de døde planter ville jeg frygte sortbenssyge...

13 af 43 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 5. juni 2014 kl. 9.25

Hej Doris

Det er ikke rigtigt, at kartoffeltoppe/ tomatplanter med kartoffelskimmel ikke må/ kan komposteres. Det er et råd man ofte hører og som lyder plausibelt for mange og det gælder også andre sygdomme. Jeg tror, at det afhænger meget af, om der er tale om en egentlig og aktiv kompostbunke eller blot en affaldsbunke. I hvert tilfælde er der mange - inklusive mig selv - som komposterer stort set alt der kan komposteres og mest undgår græsukrudt med modne frø på kompostbunken :)

Grønne kartoffelknolde er en væsentlig grund til at hyppe og nok den vigtigste, men der er også andre grunde, blandt andet de vækstforhold, som kammen giver, herunder jordtemperatur og dræn.

Iøvrigt synes jeg ikke billederne af Daniels kartofler ligner typisk kartoffelskimmel. Hvis der også er slimede stængler på de døde planter ville jeg frygte sortbenssyge...

14 af 43 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne-Grethe Hansen, 5. juni 2014 kl. 9.37

Hej Daniel.

I følge Slottet i Smørmosen er kartofler og tomater dårlige naboplanter.
Jeg kan se på dine billeder af tomater, at de tomater der er mest gule i bladene, er dem der står i små potter. De potter er alt for små til planter af den størrelse. Jeg havde selv nogle, der havde stået for længe i en for lille potte, og troede egentlig det var for sent at redde dem, men jeg pottede dem alligevel om i store potter(jeg brugte jord fra en billig plantesæk), og i dag er det store fine planter.

Hilsen AG

15 af 43 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 5. juni 2014 kl. 9.42

Der er, indtil nu, kun rapporteret et par enkelte tilfælde om angreb i det landsdækkende varslingssystem for kartoffelskimmel.

Der er tale om jordsmitte.

vh. Hans

16 af 43 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Daniel G., 5. juni 2014 kl. 9.56

tom andersen

det er kun nogle kartoffelplanter som er helt døde. f.eks. den på første billede..
tror du den er død af sortbenssyge? og hvad med de andre planter som mest kun har skader på bladene tror du også det er sortbenssyge?
på billede 13 er der nogle som har brune striber på stænglerne.. kan det være en sygdom eller ser de bare sådan ud nogle gange?

17 af 43 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Daniel G., 5. juni 2014 kl. 10.01

Anne-Grethe Hansen

hvordan kan jeg så have tomater udendørs hvis de ikke kan være i kartoffel sædskiftet?

jeg har 4 sædskifte:
- ærter og bønner + brassica
- kartoffel og tomat
- rodfrugter
- blandet (løg, salat, squash, porre osv.)

de billeder du har set er nogle tomatplanter som ganske rigtigt er gule i bladene, men nu har de så også fået brune pletter ligsom kartoflerne, så jeg tror ikke kun det er fordi de står i for små potter.. og det er ikke kun dem i for små potter som er inficerede det er også dem som er plantet ud eller står i større potter.. det tror jeg ivertfald, jeg har ikke fået nogle billeder fra min kæreste endnu, og kan ikke selv se det da jeg ikke er hjemme..

18 af 43 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Daniel G., 5. juni 2014 kl. 10.01

Hans Petersen

hvad mener du med at der er tale om jordsmitte?

19 af 43 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 5. juni 2014 kl. 10.35

Tak skal du have Daniel :-) Så behøver jeg ikke undre mig mere.

Prøv lige at kigge en gang på det link jeg lagde hos Elisa, om sortbenssyge.

20 af 43 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 5. juni 2014 kl. 10.36

Daniel:

1. har du brugt egne kartofler eller certificerede læggekartofler? Ellers kan det være årsagen til både sortbenssyge og tidlig skimmel.
2. Har du læst om sædskifter her på siden? Så ville du ikke have valgt kvælstoffikserende afgrøder sammen med kål, som kræver meget kvælstof, tænker jeg?
3. Skimmel plejer at komme langt senere på sommeren (juli), så derfor er jeg tvivlende omkring, at det er det, du har.
4. har du læst om kartoffelskimmel her på siden?

Jordsmitte betyder, at sygdommen er i jorden - i modsætning til vand- og luftbårne sygdomme (fx skurv).

Hans: Kender du til manganmangel i kartofler? Symptomerne?

21 af 43 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 5. juni 2014 kl. 10.37

Hej Daniel

Du kan læse om sortbenssyge og kartoffelskimmel hos en ekspert:

plante-doktor.dk/sortbenssyge.htm

plante-doktor.dk/kartoffelskimmel.htm

Om kartoffelskimmel og smitteveje - citat:

"Kartoffelskimmel kan angribe planterne fra flere fronter. Luftbårne sporer der spredes over store afstande og lander på bladene ("topsmitte"). Smitte fra jorden fra såkaldte ægsporer (overvintrer i jorden) kaldet ("jordsmitte") eller fra inficerede knolde ("knoldsmitte") fra sidste år."

22 af 43 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 5. juni 2014 kl. 11.14

Freya.

Jeg har kun dyrket kartofler til husbehov (stiv lerjord), men følger med i, hvad der kommer i de ugentlige nyhedsbreve.

Fra korn ved vi at manganmangel kommer i forbindelse med overkalkning og løs jord, hvor manganen bindes i en uoptagelig form.

vh. Hans

23 af 43 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Daniel G., 5. juni 2014 kl. 17.53

jeg har fået billeder af tomatplanterne og det ser slet ikke ud som min kæreste beskrev det.. så jeg tror heldigvis ikke tomatplanterne er ramt.. eller er der nogen som kan bedømme det?

altså et eller andet er der galt med dem, men det ser ikke ud til at være kartoffelskimmel eller noget andet der kan smitte gør det?

hvordan kan jeg redde tomatplanterne?

se billeder af dem her:

www.havebazoom.dk/album/storbilledevisning/1681-tomatplanter

som i kan se er det kun dem i meget små potter som lider.. det er nok det der er problemmet..
resten ser nogenlunde ud..

dog er dem som blev plantet udendørs i samme bed som kartofflerne blevet inficeret med et eller andet siger min kæreste, men hun har ingen billeder af det for hun har allerede smidt planterne ud..

24 af 43 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Daniel G., 5. juni 2014 kl. 18.00

her er nye billeder af kartoflerne..
som i kan se er de planter som var inficerede fra de tidliger billeder skåret af ved jordhøjde og fjernet..

nu står min hovedafgrøde af kartofler tilbage her:
www.havebazoom.dk/album/storbilledevisning/1682-kartoffelskimmel2

tror i de er inficerede også eller kan jeg bare lade dem stå?

på sidste billede kan i se at der er gravet 3 huller.. det er de tomatplanter som stod i samme bed som kartoflerne og muligvis var inficerede (ved det dog ikke har ingen billeder af dem til at vurdere det).. planternet blev fjernet og jorden som var rundt om rodklumpen fjernet også.. de var plantet for en uge siden eller måske kun få dage siden.. så der burde da ikke være nogle rester af sygdommen i jorden hvor tomater har stået gør der?

25 af 43 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Daniel G., 5. juni 2014 kl. 18.24

Vibeke Dyrst

det ser ikke ud til på billederne at det er sortbenssyge.. eller måske nogle af planterne kunne være.. eller det ved jeg ikke.. jeg har ikke så meget styr på sygdomme og hvordan de ser ud på planterne..

hvordan ser bladene ud på en kartoffelplante med sortbenssyge?

26 af 43 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Daniel G., 5. juni 2014 kl. 18.32

Freya Grossmann

1. jeg har brugt alm. spisekartofler fra supermarked, har før haft held med det, men kan godt være du har ret..

2. med hensyn til sædskifte så kommer diskussionen nok lidt på afveje, men jeg bruger brassica i ærter og bønne bedet fordi så kan jeg først have ærter og bønner til at høste tidligt, fjerne planterne, og fylde bedet med brassica.. 2 afgrøder på samme stykke på et enkelt år.. jeg har et lille vente-bed hvor mine brassica står nu..

3. mine kartofler er jo også ret tidligt blevet store.. eller er de?
hvornår sygdommen kommer afhænger det af hvor langt planten er kommet i sin livscyklus eller af sæson og vejr? for tror jeg har sået/lagt mine kartofler tidligere end normalt så kan være de allerede er på stadiet hvor de kan få sygdommen..

4. har læst lidt om det rundt omkring og spurgt mig til råds, men kan da prøve at læse herinde.. har du et link til artiklen?

med hensyn til jordsmitte så lyder det mærkeligt fordi da jeg anlagde mit stykke jord måtte jeg først fjerne en masse flerårige planter, blomster, ukrudt osv. så jeg tror ikke der har været dyrket nogle grøntsager på stykket i mange år, måske enda aldrig..

27 af 43 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 5. juni 2014 kl. 19.21

De sidste kartofler, du viser, ser ikke syge ud. De vokser bare på en jord der ser tør og stenet ud. Og måske mangler jorden organisk materiale og næringsstoffer - og i hvert fald vand, men det gælder næsten i alle haver.
Det er noget, som kan opbygges over tid.

Artiklerne søger du loge selv frem ikke - der er en søgefunktion på siden.

28 af 43 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 5. juni 2014 kl. 19.44

Jeg er godt klar over, at dette er et sidespring i forhold til debattens emne. Men jeg bliver nødt til at præcisere:

Tom Andersen, jeg har altså ikke skrevet, at kartoffeltoppe/tomatplanter med kartoffelskimmel ikke må/kan komposteres.(jvf. dit indlæg fra i dag kl.9.25)

Det, jeg har skrevet, er, at man ikke skal lægge dem på kompostbunken, hvorfra smitten jo kan spredes.

Du skelner åbenbart mellem en kompostbunke og en affaldsbunke.

Jeg har ingen affaldsbunker, for planterester er jo havens ”guld”. Men jeg har en kompostkasse, hvor jeg lægger planterester uden frø, samt det grønne køkkenaffald (dog ikke kartoffelskræl). Jeg bruger indholdet af kompostkassen som jorddække, altså inden det er omsat. Indholdet i min kompostkasse gennemgår ikke en proces, som vil slå smittekilder ihjel. Så derfor undgår jeg at lægge syge planterester i kompostkassen.

Med venlig hilsen

Doris Møller

29 af 43 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 5. juni 2014 kl. 20.23

@Doris
Jamen, så forstår jeg bedre, at du ikke vil brug kartoffeltoppe med skimmel i din kompostbeholder....det er jo så mere en samlebeholder før fladekompostering og da er smittehensyn jo vigtig! Det skrevne er bare så svært at formidle præcist :-)

Hvis man laver ordentlig omsat kompost selv er der ingen grund til ikke at kompostere kartoffeltoppene / tomatplanterne - med eller uden kartoffelskimmel. Her taler jeg så af egen erfaring og ikke via en søgning på Google.

30 af 43 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Daniel G., 6. juni 2014 kl. 9.49

Freya Grossmann

altså min jord er ret leret, men jeg har løsnet den meget og vi træder aldrig på jorden i bedene da det er "højbede", det er nok derfor det ser lidt tørt ud i overfladen men tror næsten altid det er fugtigt under.. men kan da godt være det skal have lidt mere vand, men øger det ikke risikoen for kartoffelskimmel jo mere vand de får?

31 af 43 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 6. juni 2014 kl. 10.00

Daniel, faktisk har jeg aldrig set sortbenssyge på kartofler, men noget der blev kaldt sortbenssyge på begoniastiklinger.
Du kan se nærmere beskrivelse ved at søge på sortbenssyge på www.plante-doktor.dk/

32 af 43 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 6. juni 2014 kl. 10.40

Læggekartofler bliver kontrolleret for forekomst af sortbensyge i marken. Derfor burde det ikke forekomme i købte kontrollerede læggekartofler.

33 af 43 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Daniel G., 6. juni 2014 kl. 13.07

jeg har ikke brugt læggekartofler men bare alm. spisekartofler

34 af 43 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Daniel G., 6. juni 2014 kl. 13.20

jeg læste i disse artikler at det ikke er nogen god ide at have tomater og kartofler i samme bed:

www.havenyt.dk/skadedyr_og_plantesygdomme/58.html

www.havenyt.dk/aaret_rundt/karnas_have/2005/juli/123.html

hvordan kan det være?

35 af 43 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 6. juni 2014 kl. 15.01

@Daniel.
"Natskyggefamilien" er kodeordet. Både kartoffel og tomat tilhører denne og er således meget nært beslægtede og som det fremgår af artiklerne deler de (derfor) sygdomme.
Det vil sige, at har du dem i samme bed så vil begge planter blive angrebet af f.eks skimmel. Hvorimod, har du dine tomater på (lang) afstand af dine kartofler, KAN du være heldig, at du ikke også mister dine tomater -og omvendt.

36 af 43 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 6. juni 2014 kl. 15.04

"Det vil sige, at har du dem i samme bed så vil begge planter blive angrebet af f.eks skimmel. Hvorimod, har du dine tomater på (lang) afstand af dine kartofler, KAN du være heldig, at du ikke også mister dine tomater -og omvendt."
Om igen:

Det vil sige, har du dem i samme bed eller i to bede tæt på hinanden og dine kartofler bliver angrebet af f.eks skimmel, så bliver dine tomater det også.
Har du dem på stor afstand, kan du være heldig at redde den ene af dem, hvis den anden bliver angrebet.

37 af 43 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 6. juni 2014 kl. 15.06

PS. Det, der er på dine kartofler ligner overhovedet ikke kartoffelskimmel.

38 af 43 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Daniel G., 6. juni 2014 kl. 18.11

Vibeke Dyrst

jeg kan godt følge din pointe med ikke at have kartofler og tomater i samme bed for at undgå at de smitter hindanden.. men netop at de er i samme famillie er grunden til at jeg havde plantet dem i samme bed for det har jeg gjort i alle mine 4 bede, altså samlet famillierne.. hvis famillierne er spredt ud i alle 4 bede så er der jo ikke rigtig nogen ide i sædskiftet..

altså f.eks. hvis kartoflerne næste år kommer til at være i det bed hvor der var tomater sidste år så er der jo risiko for at de får sygdomme gennem jordsmitte...

hvad kan du forslå at jeg gør med tomaterne hvis jeg ikke kan nøjes med dem jeg har i drivhuset men gerne vil have nogle udenfor også?
jeg har fjernet dem fra kartoffelbedet nu og i år vil jeg bare ha dem i nogle store potter udenfor, men fremover kunne jeg godt tænke mig at ha et sted i jorden hvor de kan være, men jeg ved ikke hvor og hvordan det skal fungere med hensyn til sædskifte osv.

39 af 43 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Daniel G., 6. juni 2014 kl. 18.13

Vibeke Dyrst

nej det ligner ikke så meget kartoffelskimmel ud fra den artikel jeg læste her på havenyt..

men de planter som så syge ud har fået skåret stilken af og smidt ud, så er chancen større for at det ikke smitter, og så kan jeg måske i det mindste få lidt kartofler fra de andre planter i bedet..

40 af 43 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Daniel G., 6. juni 2014 kl. 18.22

jeg har lavet en ny tråd med hensyn til mine tomatplanter efter som det ikke er den samme sygdom som mine kartoffelplanter og den her tråd er ved at blive lidt lang nu.. hvis der er nogle som kan hjælpe mig med den nye tråd så er jeg taknemmelig:

www.havenyt.dk/forum/skadedyr_og_plantesygdomme/13392.html

41 af 43 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 6. juni 2014 kl. 22.09

Jeg tror kun dine tomater mangler vand. Derfor gule blade nederst.

42 af 43 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 7. juni 2014 kl. 8.20

Har lige svaret på den med de gule tomatblade i den anden tråd :) For små potter...

43 af 43 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 7. juni 2014 kl. 20.44

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

Nyt svar til emnet »Er det her kartoffelskimmel?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Er det her kartoffelskimmel?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider