Forum

Hvad fejler mit æbletræ?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: S. Busch, 4. juni 2014 kl. 10.26

Noget er galt med mit æbletræ. Nogle blade er helt visne og krøllede, mens andre ser fine og sunde ud. De visne dele er jævnt fordelt over hele træet. Hvad mon det skyldes og hvad skal jeg gøre? Jeg kender ikke sorten, da træet stod her da jeg overtog haven, men måske er det James Grieve.

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: S. Busch, 5. juni 2014 kl. 20.48

Tak for dit svar Freya. Har læst begge artikler og det kunne bestemt være en af de ting. Håber næsten på Monilia, for ildsot lyder jo endnu værre... Træet står i en haveforening, hvor der er masser af frugttræer i haverne. Hvis det er ildsot kan jeg vel nærmest ikke være andet bekendt end at fælde træet og det er det eneste gamle frugttræ i min have, så det ville være trist.

Har nogen et godt bud på hvordan jeg identificerer om der er tale om grå Monilia eller ildsot?
Og hvis jeg ender med at fælde træet helt - hvornår kan jeg så plante et nyt frugttræ på stedet (eller i nærheden) uden fare for at smitten overflyttes?

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 5. juni 2014 kl. 21.14

Jeg har selv lidt af samme problem. Jeg har heller ikke kunnet konstatere, hvilken en af sygdommene, det er. Men frygter også ildsot, da den optræder kort efter blomstring.

Jeg har totalt klippet alle skud af træet. Skambeskåret...
Jeg har på alle skud skåret ind til frisk ved. Håber, der kmmer nye friske skud uden sygdom.

Mit træ har ikke båret frugt de sidste mange år.

Jeg tror ikke, du bør plante æble efter æble, men finde en anden placering.

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 5. juni 2014 kl. 21.22

Hvis det var mit træ og det var værd at bevare, ville jeg i første omgang fjerne alle de grene som har de visne blade. Sav eller klip indtil sundt træ, og rens værktøjet for hvert snit med sprit. Det er synd at fjerne et flot gammelt træ.

Nyt svar til emnet »Hvad fejler mit æbletræ?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Hvad fejler mit æbletræ?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider