Forum

Hvad fejler mit æbletræ?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Keld Maaløe, 2. juni 2014 kl. 11.08

Bladene på mit æbletræ har en masse brune pletter, hvad kan det være ?

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 2. juni 2014 kl. 14.41

Det fejler sikkert en sygdom. Måske en mangelsygdom.

Men det vigtige er egentlig- om, da det blev plantet- fik det så løsnet jorden i dybden- og god fodpose af muld? Ellers vil jeg foreslå, at du gøder og vander - og vander godt igennem. MEN: Kan vandet ikke slippe væk, så drukner det stakkels træ nedefra.
Hvis, det stadig er lille, kan det flyttes.

Plænen ser også tør ud- er din jord iorden? Lerjord er lumsk: Det ene øjeblik ren pladder- det næste beton. Her kan man tilføre grus (10 cm højde pr kvm)- altså en kubikmeter pr 10 kvm, det skal så stikkes ned.

Jeg har pæretræer i ren grus- stik syd opad en gavl, de kan nogle år godt få lidt sortebrune bladkanter. Men de lever videre og giver pænt udbytte. Men de får også vand og næringsstoffer.

Min teori og skadedyr og plantesygdomme er: At der er nogen forhold for planten, der ikke er optimale. Selvfølgelig kan man bekæmpe, men problemet vil ret sikkert bare komme igen.

Jeg håber, du får hjælp- og undskylder hvis mine råd virker dumme.
Jeg lider af en holistisk opfattelse. :-D

Mvh
Tine

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 2. juni 2014 kl. 19.31

Hej Keld Maalø

Sådan ser mit forholdsvis nye æbletræ også ud. Jeg gik ud fra, at der er tale om skurv. Jeg fjerner de angrebne blade, for at svampeangrebet ikke skal sprede sig til æblerne.

Derudover sørger jeg for at give træet noget vand i disse tørre dage. Jeg har meget tung lerjord. Træet blev ganske vist plantet i et dybt hul med planteskolejord, men det er, som om den gode jord er blevet væk ;-)

Jeg er faktisk ikke helt tilfreds med træet. Jeg troede, at de nye træsorter var bedre beskyttet mod sygdomme. Mit er et træ med tre slags æbler: cox orange, rubinola og rød aroma – så vidt jeg husker, er det podet på en cox orange-stamme.

Er der andre, der har gode råd?

Med venlig hilsen

Doris Møller

P.S. Sidste år, som var det første år, hvor træet bar frugt, var der virkelig mange æbler. Jeg var lidt for sent på den med at fjerne æbler, der sad for tæt. Træet struttede af fine æbler, og lidt grådig er man vel! Det førte til, at æblerne fik den svamp, der hedder gul monilia.

Da efteråret kom fjerne jeg hvert blad, der faldt, så smitten kunne komme væk. Jeg synes, at jeg et eller andet sted har læst, at der er en sammenhæng mellem skurv og gul monilia. Er det rigtigt?

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 2. juni 2014 kl. 19.32

Hej Keld
Du har skurv på bladene. Og her hjælper vanding og gødning ikke.
Hvis du for alvor vil have has på det, kræver der flere sprøjtninger med sprøjtesvovl - det lugter som rådne æg og er virksomt hvis der ikke regner af - i 8 dage og så skal der fornyet sprøjtning til.
Midlet er godkendt til økologisk brug og kan købes i 25 kg sække - til en mindre formue.

www.de-gamle-sorter.dk

Nyt svar til emnet »Hvad fejler mit æbletræ?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Hvad fejler mit æbletræ?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider