Forum

Gåsebiller

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Janus Lodahl, 28. maj 2014 kl. 17.27

Hej

Er temmelig ny haveejer, og har fået fornøjelsen af at blive invaderet af gåsebiller. Tror ikke haven er så hårdt ramt, men nok til at det er træls. Har skrevet lidt om det på min blog
numedhave.dk/uge-22-jeg-hader-gaasebiller-del-1/

Efter at have talt med forskellige, så lyder det til at sprøjtemidler er det eneste rigtig effektive - så har bestilt en skadedyrsbekæmper til juni.

Men er nysgerrig om der er andre med gode råd? Har læst flere steder at nomatoder skulle virke, men har af en der sælger dem fået at vide, at de ikke gør - de virker mod snegle, men ikke gåsebiller.

Bedste hilsner
Janus

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 28. maj 2014 kl. 18.20

Hej

Tillykke med din nye have som du får langt større glæde af ved at sætte dig lidt ind i naturens sammenhænge frem for at hælde gift ud over det hele - det kan selv en jurist finde ud af :)

Start med at sætte især stærekasser og andre redekasser op, men læs mere her:

www.havenyt.dk/forum/skadedyr_og_plantesygdomme/11833.html

www.dof.dk/index.php?id=nyheder&s=nyheder&m=visning&nyhed_id=17

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Janus Lodahl, 28. maj 2014 kl. 18.44

Hej

Tak for svar - og godt ord igen. Hvis du læser min blog vil du se at sprøjtemidler og lign. ikke er noget der fylder meget hos mig og at jeg udemærket er klar over at fugle hjælper her, har i øvrigt mange fugle og fuglekasser i haven. Og har læst artiklen i havenyt (og flere andre artikler rundt på nettet).

Men, jeg er ikke hellig - og var bare nysgerrig efter om der er andre gode råd, som virker. Stadig nysgerrig :-)

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 28. maj 2014 kl. 21.14

En naturvejleder i radioen forleden sagde, at der p.t. er en vrimmel af gåsebiller på vej. Han foreslog, at man fanger dem med et fiskenet, når de flyver. Bagefter hælder man dem over med kogende vand.

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 29. maj 2014 kl. 20.57

Hvad med høns?

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 30. maj 2014 kl. 0.52

Eller pindsvin!
De spiser gerne kattetørkost, og modsat hvad man ellers har lært- så er vand det, de skal drikke. Ikke mælk.

Jeg har så ikke gåsebiller, kun naboernes høns der vanker rundt om huset 5 gange daglig- og fem haner, der GALER.
KYKE-LI-KYYY!

Det ødelægger ligesom oplevelsen af fuglesang. Selvom hanegal vel også er en art fuglesang....

De er irriterende, da de med åbne døre godt kan finde på at gå ind og æde kattenes tørkost.- og helt ind i stuen. Møgkræ!

Som regel jævner det med skadedyr sig- af sig selv- over tid.

Mvh
Tine- og nej, jeg skal heller ikke have moskusænder mod sneglene!

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 30. maj 2014 kl. 8.46

hvis du ikke vil slå havens fugle så afbestil den sprøjtning det er begrænset hvad gåsebillerne ødelægger - men det varer længe inden du får en ny fuglebestand da fuglene ikke skifter territorie på denne årstid

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Janus Lodahl, 30. maj 2014 kl. 9.18

Tak for alle input.

Høns tror jeg ikke er en mulighed eller realistisk for hvad vi (eller vores naboer) har lyst til. Ift. fugle og sprøjtning, så er det min vurdering på det jeg har fået at vide og kunnet læse mig til (langt de fleste steder), at der ikke er nogen risiko med de midler der er tilladt i dag.

Mvh.
Janus

Nyt svar til emnet »Gåsebiller«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Gåsebiller

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider