Forum

Mutant-chili?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Bo G., 7. maj 2014 kl. 15.45

Jeg har en del chilier, der lige nu står og blomstrer på livet løs i min vindueskarm og venter på at drivhuset bliver varmt nok til dem.
En af dem, en Numex Suave, ser meget mærkelig ud, og jeg har aldrig før haft en chili med sådan et udseende.

Først troede jeg det var topskudsmider, der fik alle de nye blade til at se sådan ud, så jeg fjernede simpelthen toppen på den. Det hjalp dog ingenting, for så begyndte den bare at blive busket, og alle de nye blade så lige sådan ud, uanset hvor de skød fra.
Planten vokser dog ret godt, og der er netop også begyndt at komme blomsterknopper på den.

Så nu er jeg lidt i vildrede, og jeg håber der er en herinde med et bud på, hvad der er galt med planten.'

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bo G., 7. maj 2014 kl. 15.46

Her er et billede mere. Bemærk, hvor asynkront bladene sidder:

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bo G., 7. maj 2014 kl. 15.49

Og endnu et, hvor man kan se, hvordan bladene kommer til at se ud:

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 7. maj 2014 kl. 16.39

Jeg er ikke specielt Chili-kyndig, men umiddelbart virker bladene meget grønne og symptomerne kan ligne dem fra overgødskning.

Er det en mulighed?

(Der kan være sortsvariation i tolerancen)

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Elsebeth Brandenborg, 7. maj 2014 kl. 17.46

Hvis du ikke lige havde sagt, at det var en chili, ville jeg have troet, at det er en tomat... Kan det være det?

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bo G., 7. maj 2014 kl. 18.12

Hej Tom.
Nej det er helt sikkert ikke overgødskning. Jeg har ikke givet den ret meget gødning. Jeg har en plante magen til ved siden af, der har fået nøjagtig samme mængde, og den ser flot ud.

Elsebeth:
Det er helt sikkert en chili. :)

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Lund, 8. maj 2014 kl. 6.10

Kunne det ikke være tobaksmosaik virus? Eller en anden slags mosaik virus. Jeg ville isolere planten før den smitter de andre. Det kan selvfølgelig også være en mutant.

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bo G., 8. maj 2014 kl. 6.32

Ja det kunne det godt. Jeg er dog ikke helt sikker, for den har stået og gnubbet sig op ad to andre chilier i et godt stykke tid, og de fejler ingenting.
Men jeg ved ikke så meget om den sygdom. Er der nogen af jer som har prøvet at slås med den?

Nyt svar til emnet »Mutant-chili?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Mutant-chili?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider