Skrevet af: Freya Grossmann, 6. maj 2014 kl. 9.33
Pæretræet i vores have er kraftigt angrebet af pæregitterrust.
Sidste år var alle blade angrebet, og der kom kun to uspiselige pærer på træet (pga. skurv?).
Allerede nu er træet igen fuld af rust. Jeg har klippet de værst angrebne grene og blade af. Men det er tvivlsomt, om det egentlig hjælper.
Hvis træet bliver inficeret over det hele i år, ønsker jeg ikke at beholde det. Det kan fældes...
Men jeg kunne måske også plante en stor klatrerose op ad træet? Har set i nogle haveblade, at fx Lykkefund kunne se flot ud med træet som "espallier".
Spørgsmålet er så, om pæregitterrust kunne finde på at angribe rosen? Er der evt. sorter, som er særligt gode - eller sorter, der bør vælges fra?
Skrevet af: Mogens; E., 6. maj 2014 kl. 22.46
Jeg har 2 gamle opstammede Lykkefund som aldrig har haft rosenstråleplet eller andet utøj, selv om andre roser ved siden af har døjet med lidt af hvert. Det er en sejlivet krabat som dufter skønt.
Skrevet af: Freya Grossmann, 6. maj 2014 kl. 23.05
Har du bundet den op? Eller kravler den bare helt selv?
Og hvad med Paul's Himalayan Musk. Ved du om den er lige så sund?
Skrevet af: Mogens; E., 6. maj 2014 kl. 23.22
Begge 2 er opstammede, altså krone på flettet stamme.
Det er ikke en decideret klatrerose men en stor buskrose.
Men ved kun at føre et par grene op i pæretræet vil rosen brede sig ud længere oppe. Jeg har igennem årene fjernet de små sideskud på stammen og jordskud.
Poul kender jeg ikke.
Skrevet af: Freya Grossmann, 7. maj 2014 kl. 8.03
Nå, Poul er ikke en af dine gamle venner? ;-D
Jeg planter en Lykkefund til efteråret, hvis ikke pæretræet viser sig at blive både kønt, frisk og frugtbærende i år...
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Roser på pære (gitterrust)?