Forum

Stikkelsbærlarver

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Anni Møller, 1. maj 2014 kl. 11.24

Jeg har igen i år fået larver i min stikkelsbærbusk. Jeg prøver med insektsæbe og vandslange. Er der nogen som ved i hvor lang tid man skal gøre det ,hverdag eller ugentlig,jeg vil være rigtig glad for et godt råd

1 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 1. maj 2014 kl. 18.55

Det er lettere bare at blive ved med at ryste dem af - det har jeg prøvet med held tidligere :)

2 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Clara Andersen, 2. maj 2014 kl. 21.58

Sidste år havde jeg masser af larver og næsten alle blade blev ædt, men fik så det tip at holde jorden dækket konstant og i et tykt lag, for larverne overvintrer i jorden nedenunder busken. Så jord blev forsøgt holdt dækket senere sidste år, og tidligt i marts kom et tykt lag af vissent løv fra forårets rydning af staudestilke ovenpå vintergæk og erantis, så det dækkede jorden godt under busken (mest blade fra sibirsk iris). Og busken har det fint nu med grønne blade, der ikke er ædt.

3 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anni Møller, 2. maj 2014 kl. 22.30

Det lyder spændende med at dække jorden til ,det har jeg ikke læst om før.
anni

4 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Christina Bjørk, 15. maj 2014 kl. 7.49

Disse larver, er det de små blad-grønne med sort hoved ? - sådan nogle åd nemlig alle blade på mine stikkelsbær sidste år, og så gik de over på mine ribs og startede der :-(

- buskene har det ikke for godt efter den tur, og i går fandt jeg så de første små larver igen....

5 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 15. maj 2014 kl. 9.29

Det er ihvert fald den slags, der har strippet min stikkelsbærbusk næsten totalt, hvert eneste år. Håber i år bliver anderledes.
Jeg har haft joden dækket af efterårsløv hele vinteren og er nu, efter at have læst Claras råd, begyndt at lægge mos oven på.
Jeg har endnu ikke set en eneste af de små larver.

Tak til dig Clara :-)

6 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 15. maj 2014 kl. 9.37

Har I prøvet at søge under Skadedyr og plantesygdomme her på siden?

Der er en god beskrivelse af dem, og hvad man kan kan gøre for at forebygge, og når der er et angreb i gang :)

7 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Christina Bjørk, 15. maj 2014 kl. 9.46

Hej Anja - næsten :)

Jeg googlede banditten da jeg ikke vidste hvilken en jeg havde, og det er larver af stor stikkelsbærbladhveps jeg har, og et af de øverste hits var nedenstående artikel, havde jeg bare læst den sidste år :-)

Jeg tænker jeg ud fra de nye oplysninger udskifter noget af jorden til efteråret, for at undgå masseangreb næste år igen..

- imellemtiden må jeg håndtere det, ved at blive ved at slå dem ihjel efter bedste evne, buskene står et sted der - pga. min kat - ikke er attraktivt for småfuglene, så der er ingen hjælp at hente der...og dem har jeg fodret på hele vinteren :/

plante-doktor.dk/stikkelsbaerbladhvepse.htm

8 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 15. maj 2014 kl. 11.24

Hej Anja, om det er stor eller lille stikkelsbærbladhveps, gør ikke den store forskel, livscyklus og behandling ser ud til at være den samme.

9 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: M. Have, 15. maj 2014 kl. 16.40

har fået min første stikkelsbær her i år af min bror. Er det området planten står eller er det selve planter, der gør at der kommer larver. Mener ikke min bror havde larver i hans?

10 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 15. maj 2014 kl. 18.09

Når de først har fundet planten, overvintrer de i jorden under den.

Som det kan læses, hvis man søger på Stikkelsbærbladhveps oppe i søgefeltet - der står rigtig meget om, hvad man kan gøre, når der er der og for at forebygge dem :)

11 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anni Møller, 15. maj 2014 kl. 21.00

Jeg måtte ty til gift. har pakket stikkelsbærbusken ind i plastik på grund af regn, og har fjernet en ½ cm jord rundt om busken ,og samlet rigtig mange larver op som lå i der, den omgang skulle holde larven væk fra busken i 30 dage. jeg håber det bedste for busken , men vil dække jorden til med de anbefalede affald til efteråret

12 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Clara Andersen, 16. maj 2014 kl. 17.56

Trist at du har brugt gift, når vi ellers prøver at give gode alternative råd. Undskyld mig, men jeg synes det er for dovent og for utålmodigt. - I dag har jeg besøgt en god bekendt og hendes have. Hun havde et helt tæt dække af Træde-bregner under sine stikkelsbær- og ribsbuske, og det slog mig, at det det var en ideel løsning til at have jorden dækket konstant, og så er det oven i købet en meget smuk løsning på at undgå bar jord. - Så ideen er hermed givet videre.

13 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 16. maj 2014 kl. 20.03

Ja - det forstår jeg heller ikke :(

Du har da fået så meget hjælp og så mange råd, at det på ingen måde burde have været løsningen...

14 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anni Møller, 18. maj 2014 kl. 19.51

tak for alle gode råd,jeg vil benytte dem senere på året ,jeg er bortrejst i 3 uger, derfor valgte jeg at bruge gift ,det er nok første gang jeg har måttet bruge så stærke midler, men jeg har prøvet alt i 14 dage og intet havde en effekt, stikkelsbær busken er blevet pakket ud igen og har det godt
jeg vil slutte her og sige tak for alle gode råd

15 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 25. maj 2014 kl. 14.13

Må for god ordens skyld opdatere med, at min stikkelsbærbusk nu er angrebet af stikkelsbærbladhvepsens larver. Ikke voldsomt, men nok.
Har idag fjernet samtlige de blade jeg kunne se larver på, samt sprøjtet med vand/brun sæbe/sprit.

16 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 25. maj 2014 kl. 14.30

Det er min ene også, men jeg har nu ikke tænkt mig at gøre noget ved det - jeg får rigeligt med bær alligevel :)

17 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 25. maj 2014 kl. 16.07

Det gør vi ikke.
Busken er blevet stærkt angrebet, hvert af de 5 år vi har haft den. Derfor har det været så som så med overskud til at sætte nye skud og busken er ikke rigtigt kommet nogen vegne.

I år har den sat fine nye skud, dog.

18 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 11. juni 2014 kl. 6.44

Angrebet er ikke nær så omfattende, som de foregående år. Dette på trods af, at her i år er både den store og lille udgave af larven.

Siden den ene omgang sæbevand i maj, har jeg en enkelt gang "pletsprøjtet" en enkelt gang og ellers pillet de larver af jeg har kunnet se.

Moslaget er vært for en hær af små jagtedderkopper og jeg har en formodning om, at disse gør det svært for larverne at nå ned til jordlaget, når de vil forpuppe sig og omvendt at nå derfra op i den fri luft, når de som hvepse er klar til at forplante sig.

19 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anni Møller, 11. juni 2014 kl. 9.50

Kære Vibeke. Det lyder rigtig godt med din oplevelse med de kære stikkelsbærlarver. Ja det er nok vigtig at larverne ikke kan grave sig ned i jorden,jeg vil dække jorden godt til her til efteråret, og håber at det bliver godt til næste år i min have

20 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 12. juni 2014 kl. 10.17

Jeg havde tre år med angreb for en del år siden, værst det første år. Jeg rystede buskene, når jeg kom forbi, så ingen angreb i en del år. I år er buskene så delvis bladløse igen. Nu står der en rive ved buskene, og når jeg går forbi, får de lige en rystetur. Det ærgerlige er, at jeg ikke har opdaget det i tide, men først da rigtig mange blade var spist. De starter nedefra, så man skal holde øje med de nederste gren.

Her er link til artikel om bæsterne

www.havenyt.dk/skadedyr_og_plantesygdomme/1.html

21 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Susanne Svensen, 20. juni 2014 kl. 13.00

Tak for alle de fine svar. Jeg havde læst om skadedyrene sidste år, men jeg kan ikke finde een eneste larve/hveps, og det var sidste år også kun de nederste blade, så jeg spulede jeg bare busken for en sikkerheds skyld nogle gange, og blev så ening med mig selv om, at det nok var en lille haremis eller en anden....
Men i år er det helt op i toppen, og selvom jeg stadig ikke kan finde nogle insekter eller larver, så er der nok ingen tvivl.

Bærene rør de tilsyneladende ikke, men altså spiser I dem????
(synes det er en lidt ulækker tanke....)

Nå, nu går jeg ud og dækker jorden med plastik og spuler busken godt og grundigt, og graver så noget af jorden af og erstatter med varmebehandlet pottemuld.
Mon ikke det dur?!

kh

22 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 20. juni 2014 kl. 16.59

Ja - det gør jeg da, de fejler ikke noget som helst :)

23 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 20. juni 2014 kl. 19.46

Det er tankevækkende, at mange mennesker i dag er så langt væk fra natur, at en harmløs larve i en ært eller et æble ofte vækker stærke følelser, mens diverse sygdomsfremkaldende sprøjtemiddelrester i den blankpolerede frugt ikke sænkes en tanke....

24 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Susanne Svensen, 23. juni 2014 kl. 13.41

Hvem pokker har sagt, at der ikke skænkes sprøjtemidler en tanke!
Jeg lever udelukkende økologisk, og så spiser jeg INGEN dyr og heller ikke insekter :-))))

Nå, men jeg har opstavlet min busk, klippet alle de nye rod-skud væk (var jo allerede igang med at opstamme den). Har fjernet de pynte jordbær som stod omkring den (skulle jeg alligevel),
og nu kan jeg så ikke helt gennemskue, om det er NU, jeg skal grave al jorden væk og lægge nyt på,
eller hvad????

I øvrigt har jeg stadig ikke kunnet finde et eneste insekt eller larve æg, noget....

25 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 23. juni 2014 kl. 15.26

Jeg tror ikke, at det er en god ide at fjerne det øverste jordlag under stikkelsbærbuskene. De er svækkede i forvejen, og så er det ikke en god ide at begynde at fjerne rødderne også - her har de deres oplagsreserver. Og det kan ikke undgås, hvis man fjerner jorden, da rødderne ligger ret øverligt i jorden.

Jeg satser på at forstyrre larverne i jorden med jævnlig jordbearbejdning i det allerøverste jordlag og håber på, at solsortene tager sig af resten. Havde jeg høns, ville jeg indhegne buskene og sætte dem på opgaven.

Larverne er væk i mine buske nu efter daglig rystetur. Det vigtigste nu er at få fjernet alle larverne i næste generation i efteråret, så de ikke når ned i jorden og forpupper sig. Kommer der massivt angreb i efteråret, kan man overveje Bacillicus thurigiensis - handelsnavnet er oftest Gå væk orm (tilladt til økodyrkning). På det tidspunkt er der ikke bær at tage hensyn til.

Nyt svar til emnet »Stikkelsbærlarver«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Stikkelsbærlarver

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider