Forum

Jordbær blade misfarvet?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Rune F, 29. april 2014 kl. 8.02

nogen bud på hvad der sker for mine jordbær og hvad løsningen er?

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 29. april 2014 kl. 14.20

Kan det være solskoldning?

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Morten M., 29. april 2014 kl. 21.04

Det ligner frostskade.

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 29. april 2014 kl. 21.41

Hej Rune F

Skadebilledet får mig til at tænke, at der er tale om mineralmangel - i dette tilfælde tyder det på magnesiummangel.
Det er bare vanskeligt at tilføre ét bestemt mineral, fordi doseringen er vældig vigtig for ikke at udløse andre mangelsymptomer.

Hvis du i stedet for har mulighed for at tilføre havekompost i et 2 - 3 cm tykt lag på jorden mellem planterne, tror jeg problemet vil være løst.
Hvis ikke du har god kompost "på lager" kan du måske løse problemet ved i stedet at høste brændenælder, hakke dem i småstykker og fordele dem på jorden mellem jordbærplanterne og lade dem kompostere der. Mængden må være, så der kan fordeles ca 10 liter hakket nælde pr kvadratmeter jordbærbed.
Du kan så i løbet af sommeren skaffe dig materiale til en god kompost, så du kan give jordbærbedet en portion kompost til efteråret og til næste forår.

Jeg håber, du får hjulpet dine planter - der er ikke længe til blomstring og bærdannelse ;-)

Venlig hilsen fra
Lone

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marie Louise Johannsen, 30. april 2014 kl. 23.40

Hej Lone

Enkelte af mine jordbærplanter (indkøbte) ser også sådan ud på nogle af de nye blade (dannet efter de er kommet i min jord).
Naboens stiklinger er derimod alle flot grønne.

Jeg har også et par tidselkugler med samme gule plamager.
Jeg har de sidste par år fået omlagt min have og planterne står derfor desværre i ret dårlig jord (jordslanger gravet ned, men heldigvis grubbet), så der er meget råjord.

Mit spørgsmål: tror du også det gælder tidselkuglerne - magnesiummangel?
Jeg har jorddækket omkring jordbærrene med 1 år gammelt komøg og nogle af planterne fik hestemøg i efteråret (ingen gule blade der)
Håber det kan hjælper, da jeg ikke har mere af min egen kompost tilbage.

Mvh. Marie Louise

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 1. maj 2014 kl. 7.38

Hej Rune

Det er meget tilfældige bud du får, når du ikke leverer en baggrundshistorie på planten.

Ud fra billedet at dømme, er det en meget ung plante - måske har du lige indkøbt og udplantet den?

I så fald kan skaden ligne resultatet af manglende afhærdning inden udplantning - planten er gået i vækststandsning (gulnede blade) og er blevet solskoldet (det blege blad).

Er det tilfældet, vil planten nok komme i gang igen, når varmen kommer igen.

Nyt svar til emnet »Jordbær blade misfarvet?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Jordbær blade misfarvet?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider