Forum

Lyse blade på rododendron

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Larissa Laurien, 12. april 2014 kl. 14.29

Jeg har en række af 5 rododendron som vokser på en skrånet grund ned mod en å - de sidste vokser tæt på oversvømmelses zone (sker sjældent). De øverste rododendron har meget lysere blade end de nederste. I starten tænkte jeg at de er plantet forkert i masse sol - men lige netop de øverste der har mere skygge midt på dagen. De er også bedre beskyttet mod blæsten. De er plantet alle sammen samme dag. Hvad kan være årsagen til det og hvad kan der hjælpe (hvis de skal hjælpes?). Jeg har mange andre rododendron som vokser i krukker - de har mørkere blade.

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 12. april 2014 kl. 18.40

Gødning? Sol? Jordbund? Samme slags rhodo'er?

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Larissa Laurien, 12. april 2014 kl. 19.12

Alle de andre, som står i krukker, er andeledes end disse 5 (5 var købt på en planteskole i størrelse XXXL, og "krukker"-rododendron var købt som rester på XL-byg, og Silvan, og jem og Fix). "Krukke-rododendron har fået marsvins afføring som gødning. Kan det være at det er den, der gør noget godt for de rododendron som er i krukker? Jeg var meget i tvivle at det var godt, fordi jeg ikke har læst nogle steder at det kunne bruges (jeg skulle bare rense buret og det var det nærmeste sted, hvor jeg kunne smide afføringen...)

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 12. april 2014 kl. 20.32

Nu blev jeg forvirret: du har 5 rhodo'er, hvor af nogle har lyse blade.
Og så har du nogle andre i krukker, som trives. Hvis dem i krukkerne trives, så fint. Men hvad med jorden og gødning til dem, med de lyse blade?

Aner ikke noget om næringsindholdet i marsvinegødning. Men se, om du kan bruge dette svar til noget: www.havenyt.dk/spoergsmaal/buske_og_traeer/1877.html

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Larissa Laurien, 12. april 2014 kl. 20.56

dem som mistrives vokser i surbundsjord, har fået kunstig gødning to gange - før blomstringen og efter. De øverste 2, som vokser måske 40-50 cm højre end de nederste, har det skidt. Jeg tænker om det kunne være at nogle næringsstoffer er nemmere til at blive udvasket, end de andre.

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Larissa Laurien, 12. april 2014 kl. 21.01

jeg har læst den anden kommentar. Mine har fået udelukkende rododendron gødning og sidste år har de fået grannåle fra alle de juletræer vi havde på skolen... Jeg prøver lige med en tur til Matas :)

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 12. april 2014 kl. 21.18

Rodoer skal kun have lidt gødning lige før blomstring, og det skal være en kalkfri gødning. Så du har nok været for rundhåndet. Hvis de øverste planter står tæt på større træer vil disse stjæle meget vand og næring fra rodoerne. Lav en lille jordvold rundt om hver rodo som kan holde på det vand du gir dem, (så det ikke løber ned af bakken) og så skal du ellers ned til åen med vandkanden mange gange, for de øverste tørster.

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Larissa Laurien, 13. april 2014 kl. 9.52

Tak, havefolk!

Nyt svar til emnet »Lyse blade på rododendron«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Lyse blade på rododendron

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider