Skrevet af: Dorthe Lind, 4. april 2014 kl. 20.32
Jeg er meget i tvivl mht. hvad jeg skal gøre.
For ca. 2 år siden havde jeg en stor kugleahorn, der "gik ud". Jeg fjernede først alle grenene (lod stammen stå) i håb om, at der ville komme friske skud. Bemærkede på et tidspunkt, at der kravlede i millioner af ørntvister op og ned af stammen og det har vel været fordi træet var sygt?
Nu (i år) synes jeg at kunne se, at nabo-træet (busken), en blodblomme også er gået ud. Der ser ikke ud til at være knopper på overhovedet, modsat en anden blodblomme, jeg også har stående i haven.......
Er der sydomme i træerne/buskene?
Skal jeg skynde mig at fælde dem eller kan jeg lade noget vokse op ad dem (efeu, roser, clematis eller andet)?
What to do?
På forhånd tak
Dorthe Lind
Skrevet af: Marie Louise Johannsen, 5. april 2014 kl. 1.05
Hej Dorthe
Jeg er absolut ikke ekspert, men måske det kunne hjælpe en anden og mere vidende part, hvis du lagde et par billeder ind af træet?
Der findes en svampesygdom, der kaldes kræft. Flere af mine egne træer er døde af det. De holdt op med at få blade, næsten ingen frugt, og barken blødte eller revnede enkelte steder.
Se under Skadedyr og sygdomme.
Mvh. Marie Louise
Skrevet af: Tine Horsum, 5. april 2014 kl. 1.35
Det er måske de her frostvintre: Alle mine laurbærkirsebær er afgået ved døden for et par vintre siden...
Ørentviste kan lide organisk materiale- især hvis det er ved at henfalde. Men nej, de er tegn på henfald ikke i sig selv en sygdom. At de så godt kan lide at æde afplukket frugt/kål mm- er lidt, det samme.
Ahorn kan nogen gange forynges ved total nedskæring- altså til 10-15 cm's stub, men det skal gøres mens, det er koldt/tidligt forår. Jeg vil tro "kugleahorn" er mere sart end, de mere gængse, mine er i hvertfald kommet igen selvom de blev fældet i marts/april og blødte meget. (Rødderne sendte meget saft op i stabben).
Fjern dem- og få noget andet, du hellere vil have.
Kræft tror jeg ikke helt på, nok mere svamp, "momilia"- (af flere farver) kan være slem ved frugttræer. Men mest på frostskader.
Men altså: Det er et bud!
Mvh
Tine- hvis grønne Reine Claude- er stormskadet- piv!- og nu skal dø. Den gule er dødsdømt- den knækker sine egne tunge grene...
Skrevet af: Dorthe Lind, 5. april 2014 kl. 17.16
Her er billede af blodblommens stamme.
Håber, at det giver et billede af, om der er alvorlig sygdom i havens træer?
Skrevet af: Tine Horsum, 5. april 2014 kl. 19.50
Næh. Der vokser godt nok mos og lav/svampe på den, men det er kun tegn på, den er døende eller død.
I øvrigt: Det er rigtig svært at se sidelæns billeder! De fleste billedbehandlingsprogrammer har en funktion med at vende billedet 90 grader med uret. Så- pleez prøv det, når du ser billederne.
Det er nemmere end at vende pc-en 90 grader. :-)
Mvh
Tine- undskyld! men jeg tager mange billeder- også på højkant, og det tager >2 sekunder at vende billedet korrekt.
Skrevet af: Mogens; E., 5. april 2014 kl. 20.13
Mos og lav på træer er ikke tegn på at de er ved at afgå ved døden. Det er fordi kronen er så tæt at sollyset ikke kan udtørre grenene, altså kronen er for tæt. Selv på gamle træer kan der være rigtig meget mos på, uden det gør noget. Fjern nogle af grenene helt nede ved jorden, så skal din blodblomme nok klare sig. Ude i skoven er der næsten altid mos på nordsiden af stammerne fordi solen ikke rammer dèr.
Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 6. april 2014 kl. 7.52
husk at stenfrugt skal beskæres når der er på blade på ellers er der mulighed for infektion med stenfrugtskimmel og der bliver meget harpiksblødning
Skrevet af: Dorthe Lind, 6. april 2014 kl. 9.32
Tak for svar alle sammen :0)
Mogens, nu er det jo sådan, at der slet ingen blade er på træet, modsat min anden blodblomme i haven, som står fin og flot med masser af hvide blomster nu.
Er det så nok med en udtynding af grene? Skal jeg ikke snarere skære det helt ned og satse på friske skud fra bunden?
D.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Træer går ud (kugleahorn og blodblomme)