Skrevet af: Mie Toft Pedersen, 27. marts 2014 kl. 15.43
Hejsa allesammen
Ja, som det på overskriften lyder, så begyndte vores kirsebærtræ sidste år og flække sin stamme og bløde, hvis man kan kalde det det.
Vi købte det for snart 2 1/2 år siden, og ja, vi er stadigvæk så nye indenfor det her, men er der nogen som kan sige os om det er syg eller ud fra dette billede? Jeg har flere billeder.
Skrevet af: Søren S Duun, 27. marts 2014 kl. 17.59
Jeg har fået fortalt at det hedder frostsprægning og at det kan ramme mange forskellige træer. Jeg havde en pære, der havde det . Jeg kan ikke det biologiske forklaring så du må spørge Willy Mougaard, eller bruge ansøgeren øverst oppe .
Men så vidt jeg husker så kan træet overleve angrebet , men svækkes af det . Så det er værd at overveje om ikke man skal købe et nyt istedet .
Hvis det gror fint er der ingen grund til at skifte det ud . Mit pæretræ gik i stå i væksten .
Skrevet af: Søren S Duun, 27. marts 2014 kl. 18.10
Hvis du søger på blødende bøgetræ og går ned i punkt 6 så kan du læse Willys forklaring på fænomenet
Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 28. marts 2014 kl. 8.02
ta` det roligt - det ser ud som om såret er ved at lukke sig
Skrevet af: Mie Toft Pedersen, 28. marts 2014 kl. 8.41
Hej allesammen
Tak for jeres svar. Det gør mig lidt rolig. Men lidt længere oppe på stammen ser den sådan ud. Skyldes det også frost eller?
Skrevet af: Mogens; E., 28. marts 2014 kl. 8.47
Når et kirsebærtræ er såret vil det danne en masse harpiks for at beskytte såret. Jeg ville fjerne træet, for det bliver aldrig pænt og det er meget svækket i stormvejr.
Skrevet af: Mie Toft Pedersen, 28. marts 2014 kl. 11.51
Tusinde tak for svarene. Hvad kan vi eventuelt gøre for at det ikke sker igen ved et nyt træ?
Skrevet af: Søren S Duun, 28. marts 2014 kl. 12.11
Jeg tror ikke at man kan forebygge at det sker.
Medmindre det hjælper at pakke stammerne ind. Hvis det hjælp så havde man gjort det .
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Kirsebær træ med mærkelig stamme!