Forum

Pelargonia med huller i bladene

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Sara Nielsen, 22. marts 2014 kl. 9.18

Jeg har de smukkeste Dr. Ingrid Pelargoniaer. De er flere år gamle. De sidste par år er der kommet mange små og store huller i bladene og til sidst stopper væksten.
I år har jeg taget krukkerne frem igen, de står i drivhuset, har fået de første blade, men minsandten er der allerede nu begyndt at komme huller i bladene. Jeg har undersøgt bladene og jorden efter snegle, orme eller lus. Jeg kan intet finde.
Er der èn venlig sjæl derude, som kan give mig et godt råd.
Mange venlige hilsener
Sara

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lis P., 22. marts 2014 kl. 10.01

Sara jeg tænker det er sommerfugllarver, jeg har fundet en på en af mine pelargonier i udestuen,

så kik efter en lille grøn larve,

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sara Nielsen, 22. marts 2014 kl. 10.42

Tak Lis, jeg prøver igen :)

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Andreas Andersen, 22. marts 2014 kl. 12.09

Jeg havde det samme sidste år og her var det sommerfuglelarver. De kan skjule sig rigtig godt.

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sara Nielsen, 28. marts 2014 kl. 22.29

Tak Andreas, jeg må ud med forstørrelsesglasset, jeg KAN simpelthen ikke finde noget - hverken lus eller larver, men der kommer flere huller. Kan se nogle små sorte prikker - kunne være efterladenskaber efter larver.

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mariann G., 6. april 2014 kl. 10.37

Hej. Jeg havde besøg sidste efterår af disse "usynlige" bladspisere. Må indrømme, at jeg gjorde følgende; beskar planten kraftigt, trak en plastikpose over, bandt den tæt meden snor, derefter et par pust med flue giften. Her til foråret er der ingen huller i bladene.
(Jeg er ikke 100% stolt af fremgangsmåden, men det virker.
Mvh Mariann.

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lizzi Nielsen, 19. april 2014 kl. 15.28

Hej, Nu vi taler om sommerfuglelarver - så vil jeg lige høre om det er klogt, at plante stauder som tiltrækker sommerfugle - giver det mange larver som så spiser alle de andre planter. Måske et dumt spørgsmål, men jeg vover "det ene øje" :-). Glade påske hilsener fra Lizzi

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Knud Sørensen, 27. juli 2018 kl. 16.52

Har pelargonier i altankasser. Der er huller i bladene og de har mistet deres grønne farve. Jeg har læst om andre med samme problem og at det kan skyldes sommerfuglelarver. Er der noget man kan gøre ved det og kan planterne evt. "helbrede" sig selv.

Mvh. hilsen
Knud Sørensen

Nyt svar til emnet »Pelargonia med huller i bladene«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Pelargonia med huller i bladene

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider