Forum

Bid i tulipaner

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Jette Pedersen, 8. marts 2014 kl. 15.25

Nogle af mine tulipaner er helt ødelagt af bid nu de dukker op af jorden, nogen der ved hvad det skyldes??

1 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 8. marts 2014 kl. 17.42

Det kan være hagl skader eller et virus angreb. Du kan lade dem gro op og se om de klare den, eller grave et løg op og se om det er halv råddent af svamp. Undgå at lægge tulipanløg samme sted som der tidligere har stået sådanne.

2 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 8. marts 2014 kl. 18.56

Ligner sneglegnask, hvis du spørger mig!
Tjek efter mørkets frembrud i morgen, hvor de lover en lun dag.

3 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 8. marts 2014 kl. 19.16

Jeg tænker på, om bladene bliver ødelagt af at skulle gennemtrænge stenene?
Jeg har samme symptomer i tulipaner, som står med skærver over.

4 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 8. marts 2014 kl. 21.09

Så har du nok også snegle :)

5 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 8. marts 2014 kl. 21.17

Det ligner afrundede flintsten hentet hjem fra stranden. Er det i nærheden af en indkørsel hvor der er smidt vejsalt.

6 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 9. marts 2014 kl. 5.55

@Tom: jeg ser primært leopardsnegle i haven. Og der er intet at se på tulipaner i andre bede eller krukker (dog er det andre sorter).

7 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 9. marts 2014 kl. 8.42

@Freya, nu har vi ikke set et billede af dine skader, men de skader som ses på billedet af Jettes tulipaner er de - i mine øjne - helt sikkert skadedyr, 99 % sikkert snegle. Hvilken art vil jeg ikke kloge mig på! Der er flere muligheder.

Prøv især at zoome ind på nederste venstre hjørne - det ligner et skoleeksempel på sneglegnav...

8 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jette Pedersen, 9. marts 2014 kl. 16.35

Tak for tilbagemelding
Ja, måske har i ret at det er snegle, dem har jeg mange af om foråret og sommeren og lægger konstant sneglegift ud, men det underlige er at andre tulipaner i samme bed ikke er ramt.. og jeg har ikke set skyggen af snegle... Men surt er det, må hellere få smidt sneglegift nu hvis de skulle have lyst at spise mere...

9 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Clara Andersen, 10. marts 2014 kl. 17.37

Tror også det må være snegle. Alle mine Tulip står i lerjord, ingen i grus. Men jeg har næsten hvert år en gruppe med lignende gnav, mens andre i nærheden ikke har det. - Måske passer det med, at det er de Tulip, der trænger til deling og omplantning, der oftest får det ? Det synes jeg har passet på mine nogle gange. Det er jo som regel de svageste planter, der rammes af skadedyr.

Nyt svar til emnet »Bid i tulipaner«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Bid i tulipaner

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider