Skrevet af: Vibeke H., 15. oktober 2013 kl. 10.24
Mine smukke, hvide roser har meldug. Anbefalet middel: Bagepulver, vand og INSEKTSÆBE! Hvor kan jeg købe sidstnævnte i lille "havemængde" - på Østerbro - eller omegn?
Dejlig Efterårshilsen Vibeke H.
Skrevet af: Peter A., 15. oktober 2013 kl. 10.41
Insektsæbe er ikke noget man køber , det laver man selv , 1 del flydende brun sæbe , 1 del sprit og 8 dele vand , omrystes godt før brug.............
Peter A.
Skrevet af: ’Trine Petersen, 15. oktober 2013 kl. 15.57
Insektsæbe har mig bekendt ingen effekt på meldug. På nuværende tidspunkt ville jeg intet gøre for at bekæmpe meldug - om kort tid har roserne alligevel smidt bladene og det er ikke en 'sygdom' der som sådan overvintrer eller gør skade på planterne.
Det bedste er at forebygge, og meldug angriber primært planter ved tørke og i et 'indelukket' miljø, så ved at sørge for en ordentlig grundvanding i tørre somre og ved at have dine roser placeret et sted hvor det lufter ordentligt er du nået langt. :-)
Skrevet af: Vibeke H., 15. oktober 2013 kl. 18.11
Et tidligere anbefalet godt middel til Meldug-bekæmpelse:
- 5g bagepulver
- 1liter vand
- Insektsæbe
Flere forretninger kendte Insektsæbe - men ingen havde det :-(
MEN NU... har jeg fået en opskrift på Insektsæbe :-)
OG tillige et godt råd om vanding i tørre somre :-)
MANGE TAK for rådene!!! Vibeke H.
Skrevet af: Scion Stem, 17. februar 2014 kl. 2.44
Hej Peter A. jeg er meget glad for at være her, dette er mit første indlæg. Kan jeg bruge whisky, cognac i stedet for sprit?
Jeg forsøgte 3 spoonfull opvaskemiddel i en liter vand for bladlus, er de næsten dræbt, men ikke 100%. Så jeg vil gerne have en lille smule kraftig en uden skader blade og nye knopper.
Med venlig hilsen
S. Stem
Skrevet af: Scion Stem, 17. februar 2014 kl. 13.33
Hej
Jeg leder efter myg dunk (mosquito dunk) til at blande i vandet. Svampen myg, jeg har, er under kontrol, men de er stadig i jorden og vandet reservoir af min egen vanding gryder. Så jeg vil gerne dræbe alle disse larver at udrydde svamp myg helt.
Dit råd er velkomne.
Med venlig hilsen
S. Stem
Skrevet af: Scion Stem, 17. februar 2014 kl. 13.36
Billedet er mit overvintre plante og gul klæbrig fælde.
Skrevet af: Søren T., 8. marts 2014 kl. 16.48
40 ml atamon i 1l vand virker godt mod meldug. Jeg har selv brugt det.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > INSEKTSÆBE – køb i »have-mængde«?