Skrevet af: Helene Andersen, 13. oktober 2013 kl. 15.17
Hej
vi har lige købt et super dejligt hus. I haven står et æbletræ med rigtigt mange æbler på, men de er desværre alle ramt af et eller andet ( se billede). Er der nogen , som kan svare på hvad det er for et type æble og ligeledes, hvad det er ramt af og i så fald, hvad skal/ kan gøres ved det?
Skrevet af: Freya Grossmann, 13. oktober 2013 kl. 22.16
Se her: www.pometet.life.ku.dk/sygdomme/Sygdomme_i_kernefrugt.aspx
Mit bud er skurv. En hjælp er måske at fjerne syge blade - dvs ikke kompostere dem, men bortskaffe dem med haveaffald.
Nogle sorter er skurvresistente, men de "vokser ofte fra det" efter 7-8 år, så man kan ikke være sikker.
Skrevet af: Poul Knudsen, 13. oktober 2013 kl. 23.10
Hej Helene
Jeg havde det samme problem for et par år siden, dog ikke så slemt som dit.
En dag havde jeg besøg af en gammel gartner, der grinte lidt og sagde lunt, dine æbletræer trænger til grundstoffer. Det kunne han have ret i, at det måske var årsagen.
Hans råd var simpelt. drys et par spande aske fra pejsen ud under træet, så forsvinder det. Jeg må nok indrømme, at tanken mest var, at han ville tage fusen på mig, meeen her efter et par år og et par spande aske, så er skurven væk i år.
Han sagde at grundstofferne ikke bliver forbrændt, men bevares i asken.
Jeg har ikke drysset andet ud, så det må virke.
Vær dog god ved naturen og brug kun aske fra rent træ.
Måske er det det der gør, at træer der skulle være modstandsdygtige efter nogle år udvikler skurv, når de har opbrugt jordens indhold af grundstoffer ??
Skrevet af: Villy Mougaard, Blomstergården, 14. oktober 2013 kl. 7.54
Dit træ er ramt af skurv. Du kan gøde med naturgødning enten som Binadan el. lign eller du kan bruge halvkomposteret staldgødning. På dit billede er der et grantræ lige bag æbletræet. Gran gør jorden kalktrængende. Jeg vil derfor prøve at tilføre nogle kilo dolomitkalk under kronen på træet.
Mange har den opfattelse at man blot kan høste æbler år efter år uden at gøde, men hver gang der fjernes et æble fjernes der også en lille bitte smule næringsstoffer. Derfor skal frugttræer gødes lige som urtehaven, hvis man ønsker at have sunde træer og få flotte æbler.
Skrevet af: Helene Andersen, 14. oktober 2013 kl. 8.24
Tusinde tak for jeres svar. Er meget taknemmelig :-)
Det er et stort træ og bære rigtig mange æbler, som jo desværre ikke kan bruges :-(
Jeg var lidt bange for at det måske skulle fældes. Hvornår skal man gøde Villy?
Kan du måske også fortælle hvad det er for et type æble ?
Skrevet af: Villy Mougaard, Blomstergården, 14. oktober 2013 kl. 9.49
Jeg gøder vores med dybstrøelsen fra fårestalden når vi tømmer den om efteråret. Ellers i det tidlige forår, starten af april. Kalk gives nu.
Jeg kan ikke ud fra dit billede og den megen skurv sige, hvad det er for et æble.
Du skriver nu, at det er et stort træ. Det vil så være en god ide, at fjerne nogle få halvstore grene i midten af kronen, så der kommer mere lys til de resterende. Det kan også hjælpe på skurvproblemet.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Æbletræ er ramt af et eller andet