Forum

HJÆLP

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Jette Pedersen, 19. september 2013 kl. 12.24

Hele vores indkørsel er pludselig blevet "ødelagt" af noget jeg ikke aner hvad er.
Mellem fliserne er der små bunker jord som er skubbet op, jeg ser ingen dyr, men de fine fuger med sand er total ødelagt
Nogen der ved hvad det er og hvad man gør ved det???
Jette

1 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 19. september 2013 kl. 13.06

Hej Jette
Et billede vil hjælpe. Jordbier laver sm/store kegleformede sanddynger - man ser et hul i midten. Det kan også være myrer, som er "fløjet" fra reden.
Mange hilsner
Ingeborg

Ps. Det fortager sig igen. Hvis det bliver ved, kan du prøve med kogende vand direkte på bunkerne.

2 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 19. september 2013 kl. 13.08

Lige een ting mere Jette: Vi søger jo allesammen efter HJÆLP herinde, så du bør tænke dig om og bruge en mere træffende overskrift til dit spørgsmål. Med en velformuleret overskrift kan andre senere finde tilbage til spørgsmålet vis søgefunktionen.
Mvh
Ingeborg

3 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 19. september 2013 kl. 15.38

Hej Jette,
det kan også være regnormene, de laver også jordbunker, og ikke kun i plæner.
Hilsen
Anne

4 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jette Pedersen, 19. september 2013 kl. 17.37

Ingeborg, ja jeg skal nok TÆNKE mig om næste gang jeg tør skrive et spørgsmål..... Ting kan skrives på mange måder, også den venlige måde...

5 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jette Pedersen, 19. september 2013 kl. 17.38

Hej Anne
Tak for input, ja måske er det regnorme i stedet, men sjovt nok ser jeg ingen dyr i nærheden og der er heller ikke hul i toppen af det jord der kommer op som feks. ved myrer..Underligt
men surt når man lige har lagt fliser om og gjort det pænt med nyt hvidt sand
Hav en god dag
Jette

6 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 19. september 2013 kl. 18.18

Har du stabilgrus under eller hvordan? Hvis det er fugesand og fliserne er lagt om i år, virker det ikke så attraktivt på dyr. Så det kunne være godt, at vide, hvad der er under og mellem fliserne.

Kan du uploade et billede?

7 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bente Madsen, 19. september 2013 kl. 19.04

Hej Jette. Vi har været ude for at fugesand og grus kom op ml fliserne fordi en regnvandsbrønd var gået i stykker under vores indkørsel. Ifb. med et meget kraftigt regnskyld blev sandet så presset op. Men jeg går ud fra at det ikke er sådan et træls problem I er ude i.
Hilsen Bente

8 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.K. Rasmussen, 20. september 2013 kl. 8.53

Hej Jette.

Jeg tror ikke det er hverken regnorme eller regnskyl.

Jeg har noget tilsvarende i mit udhus og har set det andre år før det. Jeg tror det er nogle møl der klækkes ud i fugerne og derfor løfter fugerne op. Jeg ser det omkring hvor jeg har mine fuglefrø stående hvor der kan falde lidt frø på jorden, hvor jeg så tror der går møl i.

Det er nok lidt tidligt for det, men alternativt kan det var en mulig kortvarig frost der via fugten i sandet har skubbet fugerne op.
Måske hvis du skriver igen med overskfirten møl og lægger et par billeder op, skal der nok være nogen herinde der ved hvad det er:-)

Venlig hilsen
Anders

9 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.K. Rasmussen, 20. september 2013 kl. 8.54

"overskriften", selvom det andet er et fint nyt ord...

10 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jette Pedersen, 20. september 2013 kl. 9.13

tak for alle jeres svar, jeg prøver lige at få taget nogle nærbilleder af det.

Nyt svar til emnet »HJÆLP«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > HJÆLP

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider