Skrevet af: Bjørn Holmegård, 8. september 2013 kl. 22.04
I de sidste år er mine æbler blevet invaderet af et eller andet.
De rådner på træet. Det ser ud som om råddenskaben spreder sig fra et hul, så noget tyder på, at der sker en invasion af en slags dyr, hvorefter æblet dør.
Ofte ser man også visne blade rundt om det sted, hvor et råddent æble har siddet eller sidder.
Kan nogen forklare?
Skrevet af: Bjørn Holmegård, 8. september 2013 kl. 22.06
Billederne kom vist ikke med. Prøver igen
Skrevet af: Anja Egeriis, 8. september 2013 kl. 22.53
Har du prøvet at søge under Skadedyr og Plantesygdomme oppe i menuen?
Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 9. september 2013 kl. 7.25
søg på monilia - det ligner det
Skrevet af: Freya Grossmann, 9. september 2013 kl. 15.25
Jeg synes ikke, det ligner monilia, men mit bud er æblevikleren - baseret på, at der rent faktisk er et gnavet hul.
Skær det over - mon ikke larven og/eller dens ekskrementer ligger indeni?
Skrevet af: Bjørn Holmegård, 9. september 2013 kl. 16.37
Tak for rådene.
Har nu checket forslagene, og jeg er ret sikker på, at det er Monilla, da råd-ringene passer fint. ØV!
Har et blommetræ ved siden af, der også har haft problemet (bærer ingen blommer i år p.g.a. beskæring).
Er der nogen der har erfaring med sprøjtning med peberrods-te, som der anbefales under "Skadedyr og Plantesygdomme"?
Skrevet af: Charlotte Østervang, 10. september 2013 kl. 17.37
Jeg havde det samme problem sidste år, men glemte alt derom. Beskar ikke engang. Og i år er der mirakuløst intet. Æblerne smager tilmed godt hvilket de ikke har gjort før... Så man kan være heldig.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Mine æbler rådner