Skrevet af: Maria D, 19. august 2013 kl. 13.33
Jeg søger rigtig meget hjælp/råd og håber der er nogle som vil eller kan hjælpe.
jeg købte i foråret en salvie plante i rema1000, som jeg plantede ud i en potte. Den har haft det super fint indtil det blev sommer. den begyndte at få små pletter, som har bredt sig til hele planten. Først tænkte jeg ikke så meget over det, men nu er jeg helt nervøs. Der er også kommet små fluer til. (pletterne har nu spredt sig til en mynte jeg også har til at stå ved siden af den)
Den har stået ude hele sommeren i skygge og jeg har vandet den når jeg synes jorden virkede tør.
Er der nogle venlige sjæle som har et bud på hvad jeg kan gøre?
Skrevet af: Lone Brems, 19. august 2013 kl. 20.28
Hej Maria D
Efter billledet ser det ud som meldug - en svamp, som kan udvikles meget hurtigt og som trives under bestemte betingelser:
Hvor der er gødet lidt for rigeligt med kvælstof, hvor der mangler kalk, hvor der er stillestående luft omkring planten. Svampen kan ( i modsætning til størstedelen af andre typer af svampeangreb udvikles under tørre forhold.
Du kan nok ikke redde din salvie eller mynten - grav dem op og lad dig ikke gå på af et enkelt års manglende høst ;-)
Brug kræfterne på at finde og forberede en solrig, luftig placering til næste års dyrkning af de to planter. Jorden kan gøres klar ved at tilfør kalk og undlade at gøde med kvælstofholdig gødning. Hold jorden løs - måske ved at indblande sand, inden du planter salvie og mynte ud til foråret.
Med venlig hilsen fra
Lone
Skrevet af: Gitte Tjørnehøj, 19. august 2013 kl. 21.59
det kan også være mellus eller andre bladsugende fluer (nu du nævner det med fluerne)
Jeg ville grave dem op- Spule bladende hvis der er dyr på bagsiden og så eller placere planterne i fuld sol - enten i potter eller direkte i jorden. Begge de nævnte planter kan lide sol.
Check i øvrigt artiklerne om mellus her på siden.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Råd søges.