Skrevet af: C. Nielsen, 10. august 2013 kl. 20.25
Min ligusterhæk er pletvist begyndt at visne, men mærkeligt nok er det kun på ydersiden af hækken - mod havegangen (i kolonihaven) På indersiden er der ikke noget at se - endnu.
Er der noget at gøre, eller er hækken på vej mod den sikre død?
Håber meget på et godt råd. Det er både min og naboens hæk, der har fået de visne områder.
På forhånd mange tak!
Vh
Conny Nielsen
Skrevet af: Freya Grossmann, 10. august 2013 kl. 21.33
Det kunne ligne en sprøjteskade. Mon nogen sprøjter stien med pesticider? Hvis der er tørt/vissent ukrudt på stien, er det nok svaret på, at det kun er nederst og yderst på hækken.
Et andet bud er hundetis - kan i hvert fald se af dette forum, at flere har problemer med gule græsplæner, der hvor hundene tisser i haven.
Skrevet af: Tine Horsum, 13. august 2013 kl. 15.57
Eller salt, eller hunde, der tisser....
Men sprøjtegift er nok et godt bud.
Mod hunde, kan du og naboen sætte en tråd med strøm fra et bilbatteri, det er ondt (!), men det er effektivt, modsat alt muligt underlig "Gå væk hund/kat", der i bedste fald kun virker til det regner næste gang.
Ellers tag det op i foreningen, bestyrelsen vil nok gerne hjælpe med problemet! Det vil jeg anbefale!
Og sæt små skilte op, hvis I vælger el-tråden. Men det bedste er at kommunikere ud direkte med folk., og både hunde og mennesker kan opdrages- hvis man vil.
Mvh
Tine
Skrevet af: C. Nielsen, 14. august 2013 kl. 10.53
Hej og tak for div. forslag, men der er ikke tale om hverken sprøjtegift eller hunde, for så højt kan hunde slet ikke løfte deres ben (jo en Grand Danois måske :-) ) og der spøjtes ikke i vores havegange.
Det er nu også begyndt på indersiden af hækken hos naboen, så jeg frygter et svampeangreb af en slags.
Jeg må prøve at forhøre mig hos eksperterne.
vh
Skrevet af: Clara Andersen, 14. august 2013 kl. 22.40
Strøs der salt mod glat føre om vinteren på den vej/sti, der går langs hækken ? Og skovles sneen derpå ind i hækken ? - I vores kolonihave er mange ligusterhække gået ud af den grund, de kan ikke tåle ret meget salt.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Ligusterhækken visner