Forum

Har jeg fået en sprøjteskade?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Lene L., 23. juli 2013 kl. 21.39

Min nye ligusterhæk små gule pletter og rande på de nederste blade ind mod naboens indkørsel.
Den har fået masser af vand, kompost og lidt gødning.

Er der andre der har set tilsvarende?

Er det en sprøjteskade?

Vi hækken overleve?

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 24. juli 2013 kl. 20.08

Hej Lene L

Skadebilledet viser at planterne har svært ved at danne klorofyl og at de lider under tilstanden klorose.
Der kan være genetiske årsager - men det burde vise sig højere oppe på planterne også - og mere udbredt i rækken af hækplanter.
De øvrige årsager kan være sprøjteskader, skader efter stænk eller nedsivning af vejsalt og endelig skader fra hunde-, katte- eller menneskeurin.

Så du må udforske de forskellige muligheder og finde den eller de mest sandsynlige - og derefter prøve at forebygge.

Hækken vil formentlig overleve hvis den kan skånes for lignende skadelig påvirkning fremover.

Hvis det mest sandsynlige er påvirkning fra vejsalt, findes der andre og langt mere miljøvenlige metoder til glatførebekæmpelse som kan tages i brug af dig, din nabo og eventuelt kommunen (hvis det er saltning på offentlig vej eller fortov, der skaber problemet).
Og hvis det er vejsalt som er årsag (og udspredningen stopper helt), er den gennemsnitlige årlige nedbør i Danmark rigeligt til at udvaske saltet i de jordlag, som ligusteren har rødder i. Det går hurtigst på sandede jorder, mere trægt på jorder med højt lerindhold.
Hvis du har lyst til at læse mere om skader som forårsages af vejsalt og om metoder til at mindske eller fjerne problemerne kan du bruge lidt tid på at læse med i denne rapport: "Vejsalt, træer og buske". Du finder den her:
www.vejdirektoratet.dk/DA/viden_og_data/publikationer/Lists/Publikationer/Attachments/460/rap64.pdf

Dine tiltag med kompost og vanding er vigtige for hækplanternes trivsel - så fortsæt endelig med dem, indtil hækken forhåbentlig er kommet sig helt !

Helt og lykke med detektivarbejdet ;-)

Med venlig hilsen fra
Lone

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene L., 25. juli 2013 kl. 8.51

tak for svaret

naboen har i hvert fald sprøjtet sin indkørsel mod ukrudt

jag tager fat i ørerne på ham

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 25. juli 2013 kl. 19.09

Hej Lene L

Ta' nu lidt forsigtigt ;-)

Med venlig hilsen fra
Lone

Nyt svar til emnet »Har jeg fået en sprøjteskade?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Har jeg fået en sprøjteskade?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider