Forum

Stråleplet i roserne

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Charlotte Østervang, 12. juli 2013 kl. 11.46

Hej
Jeg har en kæmpe rosenbusk, som jeg tror er helt inficeret af stråleplet. Den er ikke køn og ved at tabe sine blade. Skal jeg klippe den ned til grunden nu eller skal jeg vente til foråret? Hvad sker der, hvis jeg klipper udenfor "sæson"?
Hilsen Charlotte

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle *, 12. juli 2013 kl. 11.57

Hvis du vil klippe den ned, så skal det være nu. Efter august skal roser helst ikke klippes mere, i hvert fald ikke meget, da de sætter nye skud som ikke kan overvintre. Og som yderligere visner mere gammelt ved end nødvendigt.

Nogle roser får let strålesyge, og andre er mere robuste. Det er ikke en sygdom der bliver i rosen, derfor kan nogle få strålesyge et enkelt år og slippe andre år.

Jeg har selv en rose som hvert år bliver ramt sidst på sæsonen, og jeg tænker hvert år i august næste år klipper jeg den helt ned. Men så står den så flot og kommer med så mange roser, så jeg kommer bort fra det igen ;) Roserne ved siden af får det aldrig.

Helle-Sofie

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Charlotte Østervang, 12. juli 2013 kl. 12.19

Tak. De får en tur med grensaksen. Skal jeg give busken noget udover rosengødning?

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle *, 12. juli 2013 kl. 16.54

Kun vand.

Der er intet at gøre mod strålesygen, måske bliver de smukke igen efter en nedklipning. Det ville være dejligt at høre hvad der videre sker med planten i år, efter du har klippet den ned.

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marie Louise Johannsen, 13. juli 2013 kl. 11.17

Flere af mine (historiske) roser på friland er også ramt af stråleplat og også den trælse rosencikade. Jeg piller alle de gule og plettede blade væk hver morgen og vil til næste år sprøjte mod stråleplet. Sygdommen skæmmer meget.

Tænker jeg måske er kommet til at gøde for meget (med animix rosengødning), selvom jeg har overholdt den på pakken anbefalede mængde. Jeg har også i det tidlige forår givet dem hjemmelavet kompost, men det har måske været for meget?
Håber din rose kommer sig og vil lige som Helle-Sofie gerne hører, hvordan det går med den.

Mvh. Marie Louise

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 14. juli 2013 kl. 16.21

Husk lige at fjerne flest muligt af de syge nedfaldne blade, for sporerne overvintre i jorden.

Nyt svar til emnet »Stråleplet i roserne«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Stråleplet i roserne

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider