Forum

Spiser fugle kållarver?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Jens Agerholm, 12. juli 2013 kl. 8.50

Hej.
Min køkkenhave har et levende hegn og skov som naboer. Derfor har vi rigtig mange fugle i og ved haven. Kan det tænkes, at nogle af disse fugle - mange meget små - hjælper mig med at holde kållarverne i skak. Jeg spørger, fordi jeg nu dagligt må hjælpe en enkelt eller to småfugle ud af fugle/insigtnettene. Det er først blevet aktuelt nu, hvor kålsommerfuglene er begyndt at husere i haven...?

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 12. juli 2013 kl. 9.16

Ja, de spiser rigtig mange larver m.m.

Jeg har - i mangel på skov - hængt masser af mejse- og musvitkasser op i haven :-)

Du bør sørge for at nettet er stramt og tæt, så fanger du kun sjældent fugle.

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens Agerholm, 12. juli 2013 kl. 10.48

Tak for svaret. Et supplerende spørgsål: Er det sandsynligt,at fuglene snupper alle larverne, så jeg i virkeligheden ikke behøver at beskytte kålene mod kålsommerfugle med net?

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 12. juli 2013 kl. 12.03

Nej, det er usandsynligt - desværre :-)

Men bruges net korrekt, vil du ikke have problemet med larver og kun meget få fugle fanges.

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle *, 12. juli 2013 kl. 12.09

Logisk set, er sandsynligheden for at fuglene tager alle larverne, ikke stor, for så ville der jo ikke være larver i nærheden af høje træer ;D

Men sandsynligheden for at der er færre skader efter larver, i nærheden af høje træer og buske, end hvis du bor i et nyere beboelseskvarter uden træer og buske.

Nyt svar til emnet »Spiser fugle kållarver?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Spiser fugle kållarver?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider