Forum

Huller i humle blade?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Rene Jensen, 7. juli 2013 kl. 20.47

Hejsa

Jeg har et problem. Har en humle plante på min Altan for at skabe et pænt grønt hjørne, men her for nyligt er der begyndt at komme huller i bladene.

Har kigger omkring på nettet. Og kigger på planten, synes ikke rigtig jeg kan finde ud af hvad det er. Om det er larver, andre insekter, eller bladlus af en art.

Mvh Rene

1 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 7. juli 2013 kl. 21.21

Jeg synes næsten altid humle har hullede blade! Men jeg kender ikke årsagen. Har lid tænkt, det var skadedyr, der gnavede hullerne.
Det ligner ikke bladlus, for de gnaver ikke - suger kun saften, så bladene krøller sammen.

2 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rene Jensen, 7. juli 2013 kl. 21.25

Okay, jamen det kan gøre være, det er første humle jeg nogensidne har haft, synes bare der bliver flere og flere huller.

Ville være lidt trist hvis den ender med at gå ud, pga der er et eller andet i den.

3 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 7. juli 2013 kl. 21.47

Det kunne være ørentviste. De gemmer sig om dagen og kommer frem, når det bliver mørkt.
Prøv at se grundigt efter med en lygte, når det er blevet mørkt.
Det ligner deres arbejde.

4 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eelke Wijnsma, 8. juli 2013 kl. 7.01

Det ligner uden tvivl, at du har haft besøg af et eller andet lille skadedyr. Kig jævnlig på undersiden af bladene og så vil du sikkert på et tidspunkt opdage en lille larve eller andet. Sprøjt om nødvendigt din humle med hjemmelavet insektsæbe, opskriften kan findes i søgefunktionen.

Når det er sagt, så synes jeg, at det er utrolig modigt af dig, at have humleplanter på en altan. Håber du har plads nok, for de vokser 3-5 meter på blot få måneder og spreder sig overalt.

Du brygger måske hjemmebryg?

5 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 8. juli 2013 kl. 9.48

Humlen går ikke ud! Den er som sagt meget livskraftig, og jeg har set masser af humler med mange flere huller i bladene end din, og som alligevel vokser fint.
Men kønt er det ikke.

Ørentviste kunne være et godt bud på et skadedyr. Jeg havde tænkt på snudebiller, men tror ikke, de går på humle.

6 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rene Jensen, 8. juli 2013 kl. 16.30

Hej

Mange tak for svarene.

Har været ude og kigge her i nat. Kunne ikke se noget. Men kan se der er blevet spist noget mere.

Utroligt at det alligevel sker helt oppe på en altan.

Nej den er der alene for pynt. Der er ikke så meget sol på min altan, sådan set kom før middag der er sol, så den vokser faktisk ikke ret meget, har haft den længe nu.

Mine andre planter vokser faktisk mere end humlen. Tror kun den vokser vildt når der er fuld sol hele dagen.

Er der noget man kan gøre for at evt fange ørntvister eller noget?.

7 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rene Jensen, 8. juli 2013 kl. 17.15

Nu har jeg ellers næsten skilt hele min altan af idag. Der er bare ikke noget at finde nogen steder. Hvad end det er, må det gemme sig godt, eller gemme sig i jorden.

Ingen af mine planter i altan kasserne er rørt så vidt jeg kan se eller mine efeu.

Hvad end det er, så har det åbenbart smag for den humle plante.

8 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rene Jensen, 9. juli 2013 kl. 16.47

Har været ude og kigge i nat igen. Der var nogle små dyr nok 1mm eller mindre, på nogle af bladene i nogle klumper. grønne eller sorte, er et noget der siger nogle af jer noget ?.

9 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 9. juli 2013 kl. 17.15

Tag et billede? Det er ikke en særlig klar beskrivelse.

10 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rene Jensen, 11. juli 2013 kl. 4.30

Hej igen.

Beklager vente tiden, men har virkelig brugt noget tid på at kigge på min plante. NU fandt jeg så endeligt noget som muligvis kan være synderen.

Håber i kan hjælpe med at fortælle mig hvad det er, og hvad man kan gøre mod det.

Det er en grønlig larve af en art.

11 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 11. juli 2013 kl. 6.56

Hej

Ja, de kan være svære at finde de kræ :-)
Lille kålsommerfugls larve kan være helt "usynlig" og falde i med planten...

Du kan finde mange larver her:

naturguide.dk/?p=1483

Måske kunne det være Haveuglens larve, der har slået sig ned hos dig?

12 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 11. juli 2013 kl. 7.47

Jeg fandt et svar i en svensk havebrevkasse: hypena rostralis. På dansk hedder den humleugle, og er en natsværmer.
Brevkassens anbefaler, at man lægger et klæde under planten og ryster larverne ned og tramper på dem. Evt. Kogende vand over.
Alternativt kan bacillus thurengensis bruges som biologisk bekæmpelse, men det er nok ikke nødvendigt, hvis du kun hr en plante på altanen.
Jeg tror bestemt, at planten nok skal overleve, da humle er livskraftig, så det er blot et kosmetisk problem. Og så kan man evt. Pille de mest hullede blade af.

Held og lykke med jagten.

13 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rene Jensen, 11. juli 2013 kl. 15.36

Hej

Mange tak for svarene.

Ja de er utrolig svære at se. De falder godt nok godt i med plantens farve.

Okay vil prøve at se om jeg kan se flere. Synes ikke jeg kan. Men må der næsten være, hvis en kan spise så meget, at alle de huller er kommet. tør jeg da ikke at tænke på dem som har flere larver.

Ja planten vokser også godt da, men bare træls at se på blade der er fuld af huller osv.. Har kun denne ene.

Synes det er lidt vildt at sådan noget her kommer på ens altan. Men de kan åbenbart finde alle steder her de dyr.

Nyt svar til emnet »Huller i humle blade?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Huller i humle blade?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider