Skrevet af: Jonas K, 26. juni 2013 kl. 21.51
Hejsa
Bladene på mine tomatplanter er ved at visne. Det sker dog på lidt forskellig vis, afhængig af sorten. Jeg håber at få nogle gode råd herinde :)
Den første er på min Gemini. Jeg mistænker spindemider?
Mine planter går op til toppen af drivhuset, så det er ikke muligt at tage dem ud og bruse dem over.
Hvad foreslår I jeg gør? Jeg har søgt en del på det, men der kan tilsyneladende være mange grunde til at det kommer. Tørke, varme, for meget/lidt vand, for lidt gennemtræk, forkert gødning. Hvad skal jeg først prøve at gøre?
På forhånd tak
Jonas
Skrevet af: Jonas K, 26. juni 2013 kl. 21.58
Det næste billede er fra min jordbærtomat. Ret mange af bladene på planten ser sådan ud. Jeg synes ikke jeg har kunnet google mig frem til hvad det kan være.
Er det evt. skimmel? Jeg synes dog heller ikke 100% at det passer med de billeder jeg kan finde af fænomenet på nettet.
Skrevet af: Anja Egeriis, 26. juni 2013 kl. 22.24
Jeg mener, at de brune kanter kan skyldes overgødning - kan det være en mulighed?
Det andet er en virus af en slags - men med mindre det er rigtig mange blade, der ser sådan ud, ville jeg ikke være så bekymret over det :)
Skrevet af: Mogens; E., 26. juni 2013 kl. 22.41
De gule pletter mellem ribberne er nok en mangelsygdom fra forkert eller for meget gødning. Jeg har altid kun gødet mine tomater meget lidt en gang hver 14 dag med en NPK 7-1-5 gødning.
Skrevet af: Tom Andersen, 27. juni 2013 kl. 6.36
Hej Jonas
Dyrker du i bede, potter eller kapillærkasser?
Bare nysgerrig...
Skrevet af: Jonas K, 27. juni 2013 kl. 8.28
Tak for svarene!
(Det er første år jeg har drivhus, så alle råd er meget velkomne :) )
Jeg dyrker i kapillærkasser. Mine planter står faktisk meget fint, og der er mange tomater.
Jeg har fulgt anvisningen på det NPK gødning jeg har købt. Den siger 15 ml for hver 10 liter vand. Det har jeg så troligt gjort indtil nu.
Det lyder dog til at jeg skal være lidt mere forsigtig med gødningen. Jeg prøver halv dosis i en periode.
Tak for hjælpen!
Skrevet af: Tom Andersen, 27. juni 2013 kl. 22.03
Hej Jonas
Hvis ikke din indsats med reduceret gødning virker ret hurtigt, så vend lige tilbage.
Jeg kunne godt mistænke dine kapillærkasser......får du også problemer med griffelråd senere hen, så er jeg ret sikker på synderen ;-)
Skrevet af: Mogens; E., 27. juni 2013 kl. 22.33
Jonas.
På din gødning står der tre tal for NPK.
Hvilke tal er det.
feks. NPK = 7-1-5.
Skrevet af: Anonym bruger 1, 28. juni 2013 kl. 0.05
Jeg har dyrket tomater i kapillærkasser i en del år, og med godt resultat- synes jeg da selv-.
Der er nogle ting, man skal være opmærksom på.
Plantesækkene skal rystes grundigt igennem, så der ikke er klumper.
Jeg skygger for planterne samme dag som de bliver plantet.
Der bliver ikke givet gødning den første måned.
Derefter ingen plangødskning, men gødning efter behov.
Træn øjnene til at se på planterne hvordan de trives. Hvis de trives- ingen gødning. Hvis man aner en smule bleghed, så giv en portion gødning, men ikke for meget.
Der går typisk 3-5 dage før man kan ane en virkning.
Jeg har altid brugt hårdt vandværksvand i mine kasser, og har ikke haft kalkproblemer.
Jeg har drivhus op ad en sydvendt væg, og med tomaterne op ad vægen.
En fidus som mange nok kender i forvejen:
Tomater sætter klaserne på den samme side af stængelen hele vejen op. Hvis man venter med at plante på blivende sted til man kan se den første klase, kan man få alle klaserne til at vende ud mod solen. Jeg har prøvet at vende nogle forkert:-).
vh. Hans
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Sygdomsramte tomatplanter