Forum

Hvem æder mine radiser?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Elin Stensland, 16. juni 2013 kl. 9.43

Mine radiser bliver ædt af en lille larve, knap ½ cm lang, hvid - nærmest gennemskinlig. Kan det være gåsebillelarver? Køkkenhaven ligger lige ved siden af græsplænen, og der er mange gåsebiller i plænen...

På forhånd tak for hjælpen!

Vh. Elin

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Malene Kristensen, 16. juni 2013 kl. 11.18

Kan kun sige øv, det samme er sket med mine radisser :( De er nærmest blevet mineret :(

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 16. juni 2013 kl. 15.22

Hej Elin Stensland

Din beskrivelse af larverne passer ikke med, at det kunne være gåsebillelarver. Larverne også ca. 1 cm lange, bleghvide og krumme med brunt hoved - og de lægges sommeren før i græsplæner, hyppigst på sandet jord.
Et bud kunne være Lille Kålflue.... Det kan måske umiddelbart lyde lidt mærkeligt, men der er den gode forklaring, at kålplanterne og radiseplanterne tilhører samme plantefamilie (de korsblomstrede).

Nogen af modtrækkene er at sørge for et systematisk sædskifte, at der er godt med jorddækkeplanter omkring radiserækken, at jorden "er i god form" med tilpas fugtighed og et stort indhold af kompost.
Målet er at skaffe konkurrenter til / fjender af kålfluen gode livsvilkår og at radiseplanterne er i hurtigt og konstant vækst.

Med venlig hilsen fra
Lone

Nyt svar til emnet »Hvem æder mine radiser?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Hvem æder mine radiser?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider