Skrevet af: Lisbet Dyrehøj, 15. juni 2013 kl. 0.05
Hvor højt kan en gulerodsflue flyve?
Jeg så på et tidspunkt en engelsk haveudsendelse. Her blev fortalt, at hvis gulerødder blev sået i en spand, der blev stillet højt- f.eks. på et bord, så ville gulerødderne ikke blive angrebet af larver. Er der nogle, der ved noget om dette emne?
Skrevet af: Eelke Wijnsma, 15. juni 2013 kl. 6.48
Jeg mener, at have hørt et sted, at de maximalt flyver i 50 cm højde, men er ikke sikker. Vi har tidligere dyrket gulerødder i højbede, som var ca. 40 cm høje og døjede aldrig med gulerodsfluerne. I år blev gulerødderne sat direkte i jorden og vi afventer spændt på at se, om de bliver angebet eller ej.
Skrevet af: Freya Grossmann, 15. juni 2013 kl. 6.59
Ingenting er med garanti - gulerodsfluen er lille - og bliver derfor let kastet rundt med vinden.
Men spændende at prøve det.
Skrevet af: Tom Andersen, 15. juni 2013 kl. 7.44
Jeg overvejer at prøve et hegn om bedet med insektnet i stedet for overdækning af bedet med insektnet og buer, da det er lettere at luge, vande m.m. Insektnet på buer virker 100%.
Har prøvet dækning med græsafklip, men det var ikke 100% effektivt.
Se evt.:
www.plante-doktor.dk/gulerodsfluen.htm
Skrevet af: Bente Madsen, 16. juni 2013 kl. 9.08
Troels v Østergaard anbefaler et gulerodshegn på 70 cm i bogen Økologisk køkkenhave.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Gulerodsfluens maksimale flyvehøjde