Skrevet af: Vibeke P., 14. juni 2013 kl. 6.57
Alle mine benved buske har været slemt angrebet af spindemøl larver, men på buskene var der også livlig aktivitet af biller som parer sig og da det jo ikk er spindemøl, vil jeg gerne her spørge om nogen ved hvad det er?
Skrevet af: Freya Grossmann, 14. juni 2013 kl. 14.45
Har den bløde vinger? For det kunne godt ligne nogen fra familien af blødvinger.
Det er lidt svært at se benene på dine biller, men prøv en billedsøgning i Google.
Skrevet af: Vibeke P., 14. juni 2013 kl. 15.36
bløde vinger, hvordan skal det opfattes
Jeg har travet mig igennem Google, men det er svært, når man ikke har nogen ideer til hvad det er.
Der var mange par på hver plante
prøver med et bedre foto
Skrevet af: Søren S Duun, 14. juni 2013 kl. 17.53
Prøv at sende disse flotte billeder frem til plante doktoren, han hedder Magnus Gammelgård og han vil med stor sandsynlighed kunne svare dig på om denne bille giver grund til bekymring og hvis den gør, hvad du så skal gøre . På hans hjemmeside ligger også nogle billeder som du kan kigge på og som måske hjælper dig dig et skridt nærmere .
Skrevet af: Freya Grossmann, 14. juni 2013 kl. 20.02
Bløde vinger = bløde vinger :-)
De fleste biller har dækvinger, som er hårde - fx mariehøns, hvor de prikkede vinger er hårde.
Blødvingers vinger kan bøjes (forsigtigt) uden at de knækker, hvis man stikker neglen (forsigtigt) i.
Det ligner disse: www.gudruntirsek.dk/Galleri/displayimage.php?pid=866
Eller her: www.fugleognatur.dk/artsbeskrivelse.asp?ArtsID=3335
Stor blødvinge = Cantharis fusca
De er rovdyr.
Skrevet af: Søren S Duun, 14. juni 2013 kl. 20.15
Jeg tror du har ret Freja. Det kunne godt ligne dem. Men der er ikke tale om skadedyr som jeg læser det .
Skrevet af: Freya Grossmann, 14. juni 2013 kl. 21.25
Nej, de er rovdyr. Dvs. at de ikke er planteædere. Spiser sikkert bladlus og den slags småkravl.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Nogen der kender denne bille