Forum

Er det her en mår eller rotter!

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Kenneth Hedegaard, 1. juni 2013 kl. 12.52

hej

jeg hører puslen og gnaven om aftenen i væggen, jeg har skrå vægge og ligger med hovedet mod en skrå væg.

Min nabo har mega mange katte 6-7 stykker + 1 hund, og i opgangen lugter der fra tid til anden af mus så derfor har jeg hele tiden troet at det var mus.

Men så en nat vågner jeg kl 3 til en mega skrig, jeg tror først at det er hunden der har fået fat i en af kattene. Men efter jeg er blevet vågen og opdager at lyden kommer fra væggen og ikke under mig, optager jeg dette.

www.youtube.com/watch?v=3v0UmnOXvYU&feature=youtu.be

jeg afspillede videoen for min nabo/udlejer som straks sagde at det måtte være en mår, man kunne næsten se en tåre trille fra hans øjne, eftersom han er tidligere tømrer og har set hvad de kan lave af ulykker.
Der er blevet sat fælder op rundt omkring, med æg i, men intet er blevet fanget endnu ikke engang nogle af kattene.

Er det en mår eller er det rotter ?

1 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 2. juni 2013 kl. 8.52

Hvis du har adgang til loftet hvor lydene kommer fra, kan du evt. strø mel, så vil du måske kunne aflæse fodspor.

Det er umuligt at afgøre noget ud fra lydene, men mig bekendt gnaver måren ikke.

2 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne-Grethe Hansen, 2. juni 2013 kl. 18.29

Hej Kenneth.

Det kunne måske være en rotterede fuld af unger der skriger på mad. Du kan jo håbe på, at kattene har taget forælderen, for så dør problemet jo nok af sig selv, med mindre de er ved at være så store, at de kan klare sig selv.

Hilsen AG

3 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 2. juni 2013 kl. 21.14

Prøv at sætte et par blinkende diode cykel lygter op på loftet, det skulle skræmme dyrene væk.

4 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Elisabeth Schmidt, 4. juli 2013 kl. 15.42

Hej, den lyd syns jeg ligger tæt på den skrigelyd, som kom fra stærens rede oppe i vort tag. Kan det være stæreunger, der skriger på mad? Hos os er de fløjet fra reden, og der er ro nu igen.

5 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bente Madsen, 4. juli 2013 kl. 21.43

Hvis du har mistanke om rotter i jeres hus skal du anmelde det til kommunen du bor i. De har folk, der har forstand på det og kommer ud og tjekker og evt sætter fælder op eller lægger gift ud. Det er vigtigt at få det tjekket. Så vidt jeg ved koster ikke noget at kontakte rottefolkene.
Mvh
Bente

6 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Aksel Jensen, 8. september 2014 kl. 20.32

Hej,
jeg ved selvfølgelig ikke om det er aktuelt længere, men jeg ville lige for god ordens skyld skrive nogle ting om husmår, hvis der er flere der falder over indlægget :

- Et andet sikkert tegn på en mår er dens ekskrementer. Finder man 8-10 cm. lange og 1-2 cm tykke ekskrementer er det sandsynligt, at det er fra en mår!

- Hvis man i stedet høre pusle- eller gnavelyde er det sandsynligvis en mus, man har med at gøre. Det kan altså være mus og ikke en mår, Kenneth!

- Brug lys og lyd uregelmæssigt, men samtidigt for at stresse husmåren!

- Luk alle indgange til loftet... Hvis et stort hønseæg kan komme igennem, så kan en mår også.

- Det plejer at være sådan, at mårfælder kan lejes gratis hos den lokale Falck-station, hvis man har abonnement på husstanden.

I kan finde meget mere information på maarpaaloftet.dk. Held og lykke!

7 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mie Toft Pedersen, 9. september 2014 kl. 12.53

Hejsa Kenneth

Nu siger jeg bare som det er. Det lyder som rotte unger. Jeg har nemlig haft det i en lejlighed på første sal. De var under mit gulv, i væggene og tilsidst kom de ind i mine skabe også!!!
Det tog sin tid før min udlejer troede på mig, men i min lejlighed blev der fanget 7, men i nabo lejligheden da gulvet blev fjernet der blev der fanget 64!!!!! Ja, du læste rigtigt!!!!! 64!!!! Så hvis du er det mindste i tvivl, SÅ ring til kommunen. For de avler som en i H, når de først kommer igang!!!
Jeg håber du allerede har fået styr på situationen.

Med venlig hilsen
Mie

8 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 10. september 2014 kl. 7.04

Uanset, hvor mange katte eller hunde udlejer/nabo har, så vil jeg klart anbefale dig, at du kontakter din kommunes skadesdyrsbekæmpelse.
Kat/hund kan ikke tage dyr i væggene/på loftet. Og der *lugter* af mus?! Er det ikke ulækkert, uhygiejnisk- for ikke at tale om halvfarligt, hvis de bider i kabler?

Man kan desuden få musetyfus ved kontakt med museurin- og Weilsk syge ved kontakt med rotteurin. Begge dele kan man blive meget syg evt dø af.

Nu har vi mange katte selv, men vi har alligevel haft- ikke rotter på loftet, men halsbåndsmus i etageadskillelsen de er også nogen små møgdyr (selvom de ser nuttede ud).

Det hjælper heller ikke at udlejer græder over evt mårer, han skal gøre noget- nu!

Rappfælder er gode mod mus, men halsbåndsmus *kan* gå i dem, men de får bare et smæk.- Her en rottesmækfælde bedre! Rotter går ikke i fælder der lugter af mennesker, brug handsker, når de sættes.
Mår kan fældefanges.
Husk fælder skal tilses dagligt! Helst 2 x dagligt, hvis de fanger levende dyr. (Mus i vippefælder kan dø af sult/tørst).

Mod mår kan man bruge små stoflapper sat på pinde/pinde vædet i hortetaksolie- aldrig smøre noget som helst fast interieør med det. Brug handsker- og spild det ikke (stå ude med det), det stinker meget grimt og virkeligt længe!

Mvh
Tine- der på trods af alle kattene havde mus i køkkenskufferne. Det blev ret dyrt, da alt, der ikke kunne afvaskes med Rodalon- måtte kasseres...

9 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 12. september 2014 kl. 22.18

Hej
Vi har haft mår på loftet og tilsvarende uorden i isoleringen i mange år. Nu er den heldigvis væk.
Stor var min forundring da jeg en dag kiggede op til tagudhænget og der ud over tagrenden strittede et par hønsefødder. Måren havde simpelthen prøvet at trække en høne ind under tagpladerne! Det var dog ikke lykkedes helt.
Ingeborg

10 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A. Thomsen, 2. oktober 2014 kl. 13.23

Har kun fundet en løsning til at få fjernet mine mår og det var vha. maarfogger.dk, efter jeg havde sat deres produkt op, var måren(som jeg havde bøvlet med i flere måneder) væk.

Mvh.

Nyt svar til emnet »Er det her en mår eller rotter!«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Er det her en mår eller rotter!

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider