Forum

Skimmel på altan planter?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Sabina M., 21. maj 2013 kl. 22.26

Hej, håber der er nogen der kan hjælpe mig.
Da jeg kom hjem i dag, fandt jeg alle (!) mine planter - blomster, frugt og grøntsager med brune pletter overalt, ligesom i kan se på billede. For eks. mistet mine petunia alle deres blomster. Hvad er det, og hvad kan jeg gøre? Er det skimmel?
Planterne allesammen står i potterne på altanen, som er ikke beskytted mod regn (desværre)

Jeg er meget ked af det, jeg har lige plantet dem i weekend! Takker på forhånd for jeres hjælp! Hilsen, Sabina

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bente Madsen, 22. maj 2013 kl. 8.30

Det ligner udtørrede/døde pletter. Kan planterne være blevet solskoldede? Det sker jo hurtigt hvis de kommet direkte ud i stærk sol. Prøv at pille de skadede blade af og se om ikke de kommer igen.
Mvh Bente

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sabina M., 22. maj 2013 kl. 8.55

Tak for svaret Bente!
Solen den skinnede ikke i går, og de pletter er over alle planter, nogle af dem ser lidt mere sort ud (som billede af agurkurt her). Jordbærene er helt død - i løbet af én dag. Jeg frygter at det er skimmel. Nu her til morgen er det endnu værre.
Er det mulig at der er en slags skimmel der sætter sig over alle planter?

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 22. maj 2013 kl. 9.53

Hvilken type jord har du plantet i.
Hvis du har brugt sort jord fra genbrugs stationen( som er meget stærkt) kan det være årsagen. Det svider rødderne og misfarver bladene hvis det ikke bliver blandet med alm. havejord.

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sabina M., 22. maj 2013 kl. 15.07

Jeg har plantet i planteskolejord fra champost. Synes du det kunne være for stærk?

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 22. maj 2013 kl. 19.23

Du har ikke pudset vinduer fornylig? Det kunne godt ligne svidninger fra en væske, som er sprøjtet ud .

Nyt svar til emnet »Skimmel på altan planter?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Skimmel på altan planter?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider