Forum

Myre og fyr

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Steffen Jensen, 5. maj 2013 kl. 20.54

Jeg har en skovfyr på godt 2m som lider voldsomt under myre. Træet er helt fyldt og det er begyndt at smide nålene. Det ser ud til der er en masse små sorte dyr på nålene som nok er årsag til myrene. Bladlus?? Hvordan kan jeg bedst mulig hjælpe træet??

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 6. maj 2013 kl. 8.25

Hej Steffen Jensen

Jeg ved ikke om du kan redde træet - men der er nogen ting, du kan overveje og vurdere om du har indflydelse på en eller flere af de vækstbetingelser, jeg nævner her:

Skovfyr trives bedst på næringsfattig, ikke-fugtig jord og har brug for alt det lys, den kan få - dvs den har det heller ikke godt i vandrende skygge.
Den har både pælerod og udbredte rødder, der ligger lige i under jordoverfladen. Tåler ikke såkaldt stående vand.... og har det bedst, hvis rodsystemet er uforstyrret af jordbearbejdning, hvad enten det nu sker med rive, spade, greb, kultivator eller fræser.

Hvis fyrretræet ikke har de bedste vilkår på alle disse områder, vil det svækkes - og det kan være årsagen til et kraftigt luseangreb.

Endelig kan der i træets oprindelse være en forklaring, som siger noget om mulighederne for at det kommer sig. Der er forskel på de forskellige varieteters vækstkrav, fordi de hver for sig er genetisk tilpassede vækstbetingelserne, der hvor "moderplanten" kommer fra. Der vokser forskellige genetiske stammer af Skovfyr rundt om i hele Europa. Et frøformerede fyrretræe fra et bjergområde i Tyskland trives ikke særlig godt i Danmark...

Jeg håber, du finder frem til en eller flere ændringer, som du har indflydelse på.... Eller at du ser i øjnene, at det vil aldrig komme til at gå godt og udskifter træet med et andet, der vil have bedre chancer der hvor skovfyrren nu står.

Med venlig hilsen fra
Lone

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Poul Børge Pedersen, 6. juni 2013 kl. 18.22

Myrerne gør ikke noget ved træet; de er bare deroppe for at slikke op efter bladlusene, som er ved at tage livet af det.
At bladlusene er der, er tegn på at træet er overgødet. Hjemmefra er det genetisk programmeret til mager jord,men prøv at give bladlusene noget rent opvaskevand, en teskefuld opvaskesulfo og to deciliter sprit i en liter vand, doseret med spravflaske.
En time efter skulle de søde små være modne til at skylle af med brusehovede på haveslangen.

Nyt svar til emnet »Myre og fyr«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Myre og fyr

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider