Forum

Syge roser

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: René J., 17. april 2013 kl. 15.36

når de fleste af mine rosenstingler ser sådan her ud og marven mange af stederne jeg her klippet roserne ende er helt eller delvis brunlige, er det så bare et spørgsmål om tid fære planterne er døde?

Rosen: nina veibul.... jeg har også en flok Bonica (der ser næsten lige så slemme ud)

Jordbund: sandjord blnadet op med komunekompost 1:1 og beden bliver tilsat en potion lerjord hver år og her vrose gåre en lille håndfuld gødninge en gang om måneden i blomstersæcongen.

håber der er lidt hjælp at hente her.

Med venlige hilsner

René

1 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 17. april 2013 kl. 22.12

Hej Rene dine roser er ikke syge, de har bare nogle pletter de fleste roser på friland har hvert forår, når du nu snart klipper dine storblomstrede og buketroser ned til ca. 10 - 15 cm højde, (klip over en knop der vender udad) vil de fleste pletter nok forsvinde, og med den behandling du giver dem, bliver der sikkert mange fine blomster. Hilsen Henry G.

2 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 18. april 2013 kl. 10.21

Hej René

Jeg syntes at det lyder voldsom med al den gødning du giver dem. Det kan godt være årsagen til at du har alle de pletter på stænglerne .
Jeg syntes og at det er meget voldsom mængde kommune kompost du har blandet dem med .

Hilsen Søren

3 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle *, 18. april 2013 kl. 20.03

Roser skal have meget gødning, men de tåler ikke for meget gødning i jorden omkring roden. Det brænder rødderne af, så jeg er bange for at du lige så godt kan opgive roserne.

På denne tid af året er der mange stængler som skal klippes væk, klip stænglen ned til marven er fin hvid.

Mvh Helle-Sofie

4 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: René J., 18. april 2013 kl. 21.43

Så jeg har været for god ved mine roser af frygt for de ikke skulle kunne klare sandjorden her.... Det er da fantastistisk.

jeg klipper dem noget længere ned.

mange tak,
René

5 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: René J., 19. april 2013 kl. 22.40

Nu kom der lige en forbi, da jeg beskær. Hen mente det var stængrlsyge de med af.

hvad er det og har han mon rat?

René

6 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 20. april 2013 kl. 17.25

Jeg tror at det er en svampesygdom. Man skal passe på med roser for jeg har også prøvet dette at være for god ved dem og en klassiker er denne at de får kompost og denne virker længe, så længe at de nye skud ikke når og modnes inden efteråret . Så når vinteren er over er skudene blevet svidet og rosen har taget skade . Så det er en balance, at bruge kompost og den skal på tidligt.. Men ikke i store mængder .
Man skal også huske på at komposten er levende, så hvis man blander den med den eksisterende jorde skal det ikke være mere end til forhold 1:5 . (En kompost til fem jord) . Det allerbedste er at lægge komposten omkring ordens rodhal og så lade regn og renommé klare arbejdet med at bringe det ned .

7 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 20. april 2013 kl. 19.19

Et spørgsmål til dig Søren er hvor meget kendskab har du i at dyrke planter i sandjord, og jeg mener sandjord, der ikke altid er "hjemme" når det stormer, men er fløjet over til naboen. Hvad ville du blande i jorden uden at skade rødderne. Jeg har prøvet med en blanding af 1 del sandjord, 3 dele kompost 1 del gødning pr år, efter 10 år har jeg stadig sandjord. Henry G.

8 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 20. april 2013 kl. 21.55

Inden du skælder mig ud skal jeg lige sige at det jeg henviser til er hvad Troels V Østergaard oplyser i sine bøger , samt hvad de anbefaler i nogle af mine andre havebøger og så hvad jeg har observerede i gennem tiden.
Så nu er jeg begyndt og tro på det . Det er skam ikke noget jeg finder på.

Det tager mange år og lave en god muldjord. Jeg har set jorde som har været dyrket i minimum 30 år og som stadig indeholder masser af sand, så du ændre ikke ved jorden beskaffenhed ved at tilsætte kompost i nogle år eller ved at tilsætte kompost i så store mængder at du brænder planterne af. Men du vil langsom forbedre jorden og kvaliteten af den . Jeg har lidt af samme problem med min fede lerjord som i har med sandjorden, at jeg har stadig en hård lerjord til trods for at jeg har kørt masser af hestemøg, Kaningødning,duegødning og halvomsat flis ind i gennem årene, blot for at forbedre jorden. Alligevel er den som beton to spadestik nede.
Men jeg har opdaget at jeg kan holde på vandet at jeg ikke skal vande nær så mange gange som de andre skal. Desuden er det en fornøjelse at pille ukrudt når jorden er muldrig .
Grunden til jeg er efter jer med brugen af kompost er at man skal huske at den stadig er levende . Vi havde for år tilbage en konsulent ude og fortælle borgerne om brugen af den kommunale kompost og det viste sig at ingen vidste hvor lidt de skulle bruge af den . Selvom den ikke indehold kvælstof var den rig på mange andre næringstoffer og kunne godt lave skader hvis den blev blev brugt forkert og i for store mængder.

Har du prøvet også at gøde med hestegødning?. Jeg har opdaget at ved at tilføre jorden frisk organisk gødning så opformere jeg store regnorm, der går i dybden og laver gange så tykke som sugerør . Prøv at kombinere kompost og hest eller andet organisk gødning og så se og ikke jorden bliver bedre .

9 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle *, 21. april 2013 kl. 15.58

Ja stængelsyge er en svampesygdom, det din nabo fortalte lyder helt rigtigt. Hvis svampen når ned til rødderne, dør planten. Men det kan netop også være tegn på at der er blandet for meget gødning i plantejorden.

Lerjord skulle også være godt at blande i sandjord.

10 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bjarne Hansen, 23. april 2013 kl. 8.40

Hej Rene.

Jeg har også oplevet dette en gang imellem, men oplever umiddelbart ikke at det gør noget. Men jeg prøvede at skifte lidt rundt i mængden af gødning, og syntes at det sker meget sjældent nu.

Mvh Mette
www.mobler-og-blomster.dk/roser.aspx

Nyt svar til emnet »Syge roser«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Syge roser

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider