Forum

Thujaerne bliver brune

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: T H, 10. marts 2013 kl. 13.22

Kære medhaveejere!

Kan nogen af jer svar på følgende:

Ved vores husfacade mod nord har vi plantet tre enkeltstående Thujaer for at bryde vores toetagers facade.

Imidlertid bliver de hurtigt brune (efter en halv sæson) og nu overvejer jeg at fjerne dem helt (tredje år de ikke er grønne).

Spørgsmål:

Er der tale om dårlig rådgivning når det lokale havecenter anbefalede denne løsning og placering ?

Kan jeg evt. grave dem op og grave længere ned og ud og lægge et drænende lag, eller skal jeg, som jeg har set andre gøre hæve planterne så de står i hver sin kumme?

Har I andre forslag til en bedre løsning til at bryde facaden?

Det skal nævnes at det blæser rigtig meget, da vi bor i Nordvestdanmark.

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 10. marts 2013 kl. 16.09

Hej T.H. hvis du havde givet dine Thuja, det samme antal liter vand (væske), som du normalt drikker, ville du have haft de flotteste planter, men de er simpelthen tørret væk, da der kommer meget lidt vand ved en husmur på nordsiden af en bygning, så store planter skal have minimum 10 l vand pr uge. Henry G.

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: T H, 10. marts 2013 kl. 16.38

Jeg har voldvandet dem hver aften så det undrer mig hvis det er eneste grund

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 10. marts 2013 kl. 20.37

Hej igen T.H. Spørgsmålet jeg har nu er, hvor store var de, da de blev plantet, og hvornår skete det, var det med klump og blev den i så fald løsnet? når du har vandet dem, har du vel gjordt mellem planterne, og det er forkert da så store planter skal vandes helt inde ved stammen. Når man graver lidt i jorden inde omkring stammen, er der ofte knastørt også efter en god regnbyge. Jeg tror ikke du kan redde dem. Hilsen Henry G.

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 12. marts 2013 kl. 20.06

Det ligner meget en udtørrings skade af nålene på grund af salt i luften (vestenvind).
Tror ikke der er mere liv i dem.
Anne Marie

Nyt svar til emnet »Thujaerne bliver brune«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Thujaerne bliver brune

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider